Mustavalkoinen kuva, jossa naisella on hämmästynyt, surullinen, iloinen ja inhoava ilme.

Tunnekuvat – Itsetuntemusta ja tunnetaitoja jokaisen arkeen

Ilo, suru, viha, pelko… Tunteet ovat osa meitä joka hetki, mutta omien tunteiden tunnistaminen ja sanoittaminen ei aina ole helppoa. Sininauhaliiton luomat Tunnekuvat tuovat tunnetaidot kaikkien ulottuville.

Sininauhaliitto on julkaissut kuudesta kuvasta koostuvan Tunnekuvat-kuvasarjan, jonka tavoitteena tukea etenkin heikossa asemassa olevia ihmisiä tunnetaitojen vahvistamisessa. Kuvia voivat hyödyntää niin järjestöt, seurakunnat kuin kunnalla työskentelevät sosiaalialan ammattilaiset.

Tunnekuvat pitävät sisällään kuusi mustavalkoista kuvaa, jotka esittävät ihmisen perustunteita: iloa, surua, inhoa, pelkoa, hämmästystä ja vihaa. Kuvissa tunteiden kasvona toimii näyttelijä Leea Klemola ja kuvat on ottanut valokuvaaja Satu Haavisto. Projektin on toteuttanut Sininauhaliiton hyvinvointi- ja vapaaehtoistyön suunnittelija Heidi Eriksson.

Kuvista on saatavilla A2- ja A3-kokoiset julisteet sekä Tunnekuvakortit, joita voi tilata Sininauhaliitolta. Lisäksi kuvista on mahdollisuus tulostaa itse A4-kokoiset versiot. Isot kuvajulisteet sopivat esimerkiksi päiväkeskuksiin, asumisyksiköihin tai muihin tiloihin, joissa ihmiset kohtaavat. Pienempiä versioita voi hyödyntää vaikkapa ryhmähuoneissa ja kortteja yksilö- tai ryhmätyöskentelyn tukena.

Idea tunnekuvista syntyi norjalaisen Blå Kors Statsjon Oslon inspiroimana. Paikassa kohdataan perheitä, jotka saavat tukea kasvatukseen tai perhe-elämän haasteisiin. Norjassa tunnekuvien koettiin auttavan vanhempia hahmottamaan omia ja lastensa tunteita sekä tarjoavan helpon tavan keskustelun aloittamiseen.

”Vaikka tunnekuvat onkin alun perin suunniteltu asiakastyöhön, niitä voi – ja tulisikin – aivan yhtä hyvin hyödyntää ammattilaisten, vapaaehtoisten ja kokemustoimijoiden omassa tunnetyöskentelyssä. Erityisen tärkeitä tunnetaidot ovat vaativaa auttamistyötä tekeville, jotka kohtaavat jatkuvasti vaikeassa elämäntilanteessa olevia ihmisiä”, projektin toteuttanut Heidi Eriksson sanoo.

Tutustu Tunnekuviin Sininauhaliiton Jäsenpalveluiden sivuilla.

Haluatko esittelyn tunnekuvista? Kysy lisää tai tilaa Tunnekuva-materiaalia käyttöösi:

Heidi Eriksson
Puh. 050 359 3846