Turvapaikassa tuntee olonsa luottavaiseksi

Vakavasti haavoitetut ihmiset tarvitsevat erityisen turvallisia hoitoympäristöjä ja kohtaamispaikkoja.

Hoito- ja kuntoutusyksiköiden on oltava turvapaikkoja, joissa sekä autettava että auttaja tuntevat olonsa luottavaiseksi ja turvalliseksi. Perusturvallisuuden kokeminen on olennainen osa kokonaisvaltaista hoitoa, toipumista ja uuden oppimista.

• Kodinomainen turvallinen hoitoilmapiiri sote-yksikössä on kuin ravitseva maasto, joka tarjoaa taimelle ja huonosti voivalle puulle otolliset kasvu- ja korjautumisolosuhteet, kirjoittaa Kati Sarvela teoksessa Inhmillisyyden vallankumous. Iloa ja toivoa terveydenhoitoon. 2018

Perusturvallisuuden kokemus on tärkein henkilökohtaisen kukoistuksen mahdollistava tekijä. Turvattomuuden tilassa ei synny luottamusta eikä mahdollisuutta muutokseen.

Vakavasti haavoitetut ja moniongelmaiset ihmiset tarvitsevat erityisen turvallisia hoitoympäristöjä ja auttajia, jotka työskentelevät kokonaisvaltaisesti, kekseliäästi ja joustavasti. Sininauhaliiton jäsenyhteisöissä kohdataan ihmisiä, jotka eivät välttämättä saa apua mistään muualta. Heidän kanssaan edetään rauhallisesti ja hyväksyen. Usein kaikki lähtee turvallisesta paikasta, jonne on helppo tulla.

Tervetuloa päiväkeskukseen, olohuoneeseen, kohtaamispaikalle tai kahvilaan.

Asta Juntunen

järjestöpäällikkö