Uusi sote vahvistaa Sininauhaliiton jäsenyhteisöjen työtä

Palvelujen tuottaminen pääosin julkisina tuo turvaa sotejärjestöille.

Hallitusneuvottelijoiden esittämä uusi sote rakentuu 18 itsehallinnollisen maakunnan varaan. Uudenmaan alueelle tulee erillisratkaisu. Julkinen sektori toimii pääjärjestäjänä ja -tuottajana. Maakuntien toiminnasta, taloudesta ja hallinnosta säädetään erillisellä lailla ja päätöksenteosta vastaavat suorilla vaaleilla valittavat valtuutetut.

Viime viikkojen uutiset soteratkaisusta kuulostavat Sininauhaliiton jäsenyhteisöjen kannalta hyvältä. Jäsenyhteisöjemme paikallinen toiminta ja alueellinen osaaminen kaikkein heikoimmassa asemassa olevien ihmisten auttamiseksi vahvistuvat edelleen. Tämä osaaminen on asiantuntemusta, joka perustuu asiakkaiden, heidän läheistensä, ympäristön ja yhteistyötahojen tuntemukseen ja luottamukseen kaikkien näiden kesken.

Se, että maakunnat tuottavat palvelut pääosin julkisina, tuo turvaa myös maakunnissa toimiville sosiaali- ja terveysalan järjestöille. Kuntien ja maakuntien yhteistyö takaa jäsenyhteisöjen toiminnan jatkossakin.

Sirpa Pöllönen
projektipäällikkö, sote-muutostyö