Ruoka-avun lajittelua muovilaatikoista muovipusseihin. Henkilöllä muovihansikkaat kädessä.

Vapaaehtoistyö lisää hyvinvointia

Pääsin mukaan jakamaan ruokaa. Pussitimme muovikasseihin perunoita, leipää, leikkeleitä, maitoa, juustoa, banaaneita, jauhelihaa, keksejä, kahvia ja mehua. Jono kiemurteli ulkona. Monet näyttivät juttelevan keskenään ja osa seisoi huppu silmillä omissa oloissaan.

Ojensimme jokaiselle vuorollaan täytetyn muovikassin, katsoimme silmiin ja toivotimme hyvää päivän jatkoa. Huikkasimme vielä, että leipää voi ottaa lisää pihalla olevista koreista.

Ruoka-apu on yksi mahdollinen paikka olla tekemässä vapaaehtoistyötä, yhdessä muiden kanssa. Sininauhaliikkeessä vapaaehtoistyön paikkoja on myös päiväkeskuksissa, kirpputoreilla ja erilaisissa tapahtumissa. Vapaaehtoinen voi toimia kaverina tai tukihenkilönä, olla mukana muuttoapuna tai ohjaamassa harrastekerhoa. Jokainen voi valita itse, mitä tekee ja minkä verran. Perehdytyksen tehtäviin saa aina vapaaehtoistyötä koordinoivasta järjestöstä.

Vapaaehtoistyö lisää hyvinvointia, koska siinä pääsee auttamaan muita ihmisiä. Tehtäviin liittyy usein myös toimimista muiden kanssa ja yhdessä tekeminen on aina palkitsevaa. Toiminnassa voi myös oppia uutta ja hyödyntää omia kokemuksiaan.

Vapaaehtoistyö.fi -sivustolta löydät erilaisia vapaaehtoistyön tehtäviä eri puolilta Suomea. Järjestön edustajana voit rekisteröityä järjestelmään ja ilmoittaa omista tehtävistäsi. Hyviä hetkiä merkityksellisessä vapaaehtoistyössä!

Asta Juntunen

järjestöpäällikkö