Mies ja nainen lajittelevat ruokaa ruoka-apupisteessä Hyvinkään Toimari ry:ssä.

Verkostomainen ruoka-aputyö on ravitsevinta

Kirjoittajat muistuttavat, että ruoka-aputyö on muutakin kuin ruokajonoja.

Ruoka-aputyö on mielletty pitkään pelkiksi leipäjonoiksi ja siellä jonottavat passiivisiksi avunhakijoiksi. Ruoka-aputyötä on kuitenkin kehitetty ansiokkaasti ja ennakkoluulottomasti jo viimeiset 10 vuotta.

Sininauhaliiton Ruokajonosta osallisuuteen ‑hankkeessa on iloittu ruoka-aputyön kentän monimuotoisesta toiminnasta.

Olemme kysyneet ruoka-aputyöhön osallistuvilta, mitä muuta he toivoisivat elämäänsä, ja kehittäneet osallisuutta lisääviä toimintoja yhteistyössä heidän kanssaan. Olemme tukeneet omien voimavarojen ja keinojen löytämisessä sekä tulevaisuuden suunnitelmien teossa niin toimintaan osallistuvia vapaaehtoisia kuin ruuanhakijoitakin.

Toimintaan osallistuville olemme kehittäneet osallisuutta lisääviä toimintoja, kuten mahdollisuuksia virkistykseen ja hyvinvoinnin vahvistamiseen, työelämän taitojen kehittämiseen, vapaaehtoistyöhön ja digitukeen.

Yhteisöruokailuja on kokeiltu usealla paikkakunnalla. Ne ovat tuoneet yksinäisille, syrjäytyneille ja vähävaraisille helpotusta arkeen sekä tarjonneet mielekästä tekemistä.

Ruoka-apuun osallistuvilla on erilaisia osallisuuden tarpeita, kuten halu kokea yhteisöllisyyttä tai toive hyvinvointia lisäävästä virkistystoiminnasta.

Toimimme seitsemällä paikkakunnalla ja olemme käynnistäneet ruoka-aputoimijoiden verkostoja sekä vahvistaneet olemassa olevia. Näemme, että ruoka-aputoimijoiden tehtävänä on uusien kumppanuuksien ja vaihtoehtoisten toimintojen kehittäminen, jotta ruoka-aputyöhön osallistuva vapaaehtoinen tai ruoanhakija tulisi kohdatuksi oman yksilöllisen tarpeensa mukaan.

Ruoka-aputoimijoiden kentän rikkaus on nimenomaan sen monimuotoisuus. Tekemällä laajaa yhteistyötä ja kehittämällä uusia vaihtoehtoisia tapoja voimme aidosti kohdata ihmisen. Samalla syntyy monimuotoisia tukiverkostoja ja ruoka-aputyön muotoja.

Sininauhaliiton Ruokajonosta osallisuuteen -projekti

Piia Niilola Helsingin Vieraskoti

Eveliina Haapa-aho Keravan seurakunta

Anne Hyyrynen Sininauhaliitto

Mielipidekirjoitus on julkaistu Helsingin Uutisissa 25.9.2019. Kuva: Jani Laukkanen, Hyvinkään Toimarin vapaaehtoisia lajittelemassa ruoka-avussa jaettavaa ruokaa syksyllä 2017.