Kaksi naista katsoo eteen ylös samaan suuntaan

Yhä useampi suomalainen tarvitsee selkokieltä

Sininauhaliitto on julkaissut uuden selkokielisen oppaan oppimisvaikeuksista ja päihteistä. Esite kertoo lukijalleen, mistä oppimisen pulmat voivat johtua ja auttaa selvittämään, onko lukijalla sellaisia oppimisen vaikeuksia, joihin olisi hyvä saada tukea.

Esitteen tärkein tavoite on auttaa lukijaa kiinnostumaan opiskelusta ja löytämään omia vahvuuksia. Lisäksi siinä kolmen ihmisen oma kertomus erilaisesta oppimisesta.

Esitteen julkaisun myötä Sininauhaliitto ja Kriminaalihuollon tukisäätiö haluavat kiinnittää huomion siihen, miten suuri tarve on selkokielisillä palveluilla ja oppimisen tuella. Niitä tarvitsevat etenkin syrjäytymisuhan alla olevat ihmiset, kuten päihderiippuvaiset tai kriminaalihuollon asiakkaat. Oppimisvaikeudet, joihin ei saa tukea, voivat työntää ihmisen yhteiskunnan marginaaliin.

– Elämäni olisi voinut mennä eri tavalla, jos olisin saanut tukea oppimisen pulmiin. Olisin ehkä voinut opiskella pidemmälle. Huomasin oppimisvaikeudet toisella luokalla: luin eri tavalla kuin luokkakaverit. Kokeissa aika ei riittänyt, matematiikka oli vaikeaa ja kielioppi kamalaa. Minusta alkoi tuntua, että olen tyhmä ja laiska, Sami Henttonen kertoo.

Henttonen on yksi kolmesta ihmisestä, jotka kertovat omista kokemuksistaan ”Oppimisvaikeudet ja päihteet” -esitteessä. Henttonen päätti nuorena hankkia ammatin, jossa ei tarvitse lukea. Hän lähti merille.

– Merillä ja päihdeympyröissä sain arvostusta ja kunnioitusta. Luulin pitkään, että hallitsen päihteiden käyttöni. Päihteistä tuli kuitenkin ongelma, kun työt loppuivat.

Selkokieltä tarvitsee Suomessa noin puoli miljoonaa ihmistä, eli 8–12 % väestöstä. Tarvitsijoiden määrä on voimakkaasti kasvanut kymmenessä vuodessa. Heidän tiedonsaantinsa ja palvelujen turvaamisensa on erityisen tärkeää nyt. Sote-uudistuksessa panostetaan digitalisaatioon, jonka tavoitteena on palvelujen yhdenvertainen saavutettavuus ja kustannustehokkuus.

– Uusien turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten selkokielen tarvetta ei ole edes arvioitu vielä. Selkokieltä tarvitsevat ihmiset elävät osana yhteiskuntaa ja hoitavat yhä itsenäisemmin omia asioitaan. Ymmärrettävän, selkokielisen tiedon saaminen on heille ydinkysymys, Selkokeskuksen kehittämispäällikkö Leealaura Leskelä toteaa.

Sininauhaliitto ja Kriminaalihuollon tukisäätiö järjestävät ”Oppimisvaikeudet ja päihteet” -selkoesitteen julkaisutilaisuuden Hotelli Presidentissä (Kokoustila Kekkonen, Eteläinen Rautatiekatu 4, Helsinki) 15.9. klo 12-16. Tilaisuuden avauspuheenvuoron pitää kansanedustaja Outi Alanko-Kahiluoto (vihr.). Lisäksi tilaisuudessa puhuvat Erilaisten oppijoiden liiton toiminnanjohtaja Sarianna Reinikainen, Selkokeskuksen kehittämispäällikkö Leealaura Leskelä ja Sininauhasäätiön asumis- ja palveluohjaaja Piia Ikonen. Tilaisuudessa kuullaan myös kokemusasiantuntijoiden paneelikeskustelu, jossa pohditaan julkisten palvelujen saavutettavuutta ja selkokielen tarvetta.