Kaksi naista katsoo eteen ylös samaan suuntaan

Yhdessä luomme luottamuksen ilmapiirin

Liiton kokous valitsi 24.8.2023 Sininauhaliiton uudeksi puheenjohtajaksi YTM Rita Lepikon. Keväällä puheenjohtajan tehtävässä aloittaneen Satu Toivasen siirtyi Sininauhaliiton jäsenpalveluihin suunnittelijaksi.

Kuva Rita Lepikosta. Vienosti hymyilevä keski-ikäinen nainen, punertava tukka ja hiukset on rikotusti leikatut.Uusi puheenjohtaja Rita Lepikko on Laukaan Väentupa Ry:n toiminnanjohtaja. Kosketus jäsenjärjestöjen arkeen syntyy päihdekuntoutuksen, työtoiminnan ja tuettujen asumispalveluiden tuottamisesta. Yksi Väentuvan toimintamuodoista on Päihdekuntoutuskoti Seukkala, joka tarjoaa päihdekuntoutusta perinteisessä miljöössä uusiutuvan ammatillisuuden ja toivoa rakentavan inhimillisyyden keinoin.

– Rita Lepikko on puheenjohtajana oivalliset kasvot Sininauhaliitolle. Hän edustaa monialaista ja osaavaa järjestöä, joka toimii kohtuullisen pienellä paikkakunnalla, jossa perinne ja uusiutuminen yhdistyvät ihmisen parhaaksi, Sininauhaliiton toiminnanjohtaja Pekka Lund toteaa.

Jäsenjärjestöissä on vaikea vastata hyvinvointialueiden tarpeisiin

Hyvinvointialueuudistus aiheuttaa harmaita hiuksia niin Väentuvalla kuin järjestökentällä laajemminkin. Rita Lepikon mukaan kilpailuvaatimukset ovat kovia ja monella järjestöllä on vaikeuksia osallistua niihin vaatimustason noustessa korkeaksi.

– Jäsenjärjestöjen on haastava rakentaa seuraavan vuoden budjettia, kun ei ole varmuutta, miten hyvinvointialueet toteuttavat palvelunsa ensi vuonna tai mitkä ovat lopulliset vaateet toiminnoille ja palveluille sekä palveluntuottajille.

#NäeKohtaaLuota

Sininauhaliiton uusi ydinviesti NäeKohtaaLuota nojaa ajatukseen siitä, että kaikessa tekemisessä tulee nähdä ihminen asian takana, osoittaa luottamusta ja antaa toivoa tulevaan. Millaisia ajatuksia ydinviesti herättää sinussa?

– Viestimme on erittäin ajankohtainen. On keskeistä, että ihminen tulee nähdyksi ja kuulluksi hyvinvointialueilla. Sitä kautta luottamus rakentuu. Kenenkään ei tarvitse selviytyä yksin. On tärkeää, että joka ihmiselle löytyisi ihminen, joka on häntä varten. Ihmisen tulee voida luottaa yhteiskunnan palvelujärjestelmään ja siellä työskenteleviin ammattilaisiin, jolloin yhdessä saataisiin asioita eteenpäin, Lepikko pohtii.

Sininauhaliiton puheenjohtajan tehtävään Rita Lepikko lähtee avoimin mielin.
– Olen mielestäni helposti lähestyttävä niin ihmisenä kuin puheenjohtaja ja teen työni parhaani mukaan. Ja toivonkin sen välittyvän myös muille. Ota vain rohkeasti minuun yhteyttä, jos jonkin asia askarruttaa tai mietityttää.

Sininauhaliiton hallituksen jäseniä ovat Erja Blomberg, Anu Louhelainen, Jarmo Kantonen (HDL), Janika Lindström, Pertti Saarela ja Janne Rantala ja Jappe Vilponen.  Hallituksen varapuheenjohtajana toimii Larissa Franz-Koivisto.

Hallituksen yhteystiedot (linkki)

Punainen puutalo. Lampaita pihassa kesäisessä maisemassa.
Päihdekuntoutuskoti Seukkala. Kuva: Susanna Pennanen

Toivo-verkkomedian juttu Päihdekuntoutuskoti Seukkalasta ”Seukkalassa jokainen tulee kohdatuksi” (linkki)  Kirjoittaja Rita Lepikko.