Hernesopan keittoa. Kuvassa näkyy kaksi kattilaa ja käsi joka hämmentää keittoa. Käsi on tatuoitu. Kuva on otettu Sininauhaliiton jäsenyhteisössä Vihreässä Keitaassa Helsingissä.

Yhteistyö tekee auttamisesta mutkattomampaa

Ruoka-apua annetaan turhan usein yksin - Sininauhaliitto auttaa jäsenjärjestöjään tänä vuonna verkostoitumaan ja jakamaan hyviä käytäntöjä toisilleen.

Olemme Sininauhaliitossa havainneet ruoka-apua tarvitsevien ihmisten määrän lisääntyneen usealla paikkakunnalla. Muutos on selkeä merkki yhteiskunnan virallisten tukimuotojen riittämättömyydestä. Joku saattaa selviytyä tukien avulla sinnitellen, toiselle taas sairaudet, vastoinkäymiset tai jopa perheellisyys saattaa aiheuttaa syvempää köyhyyttä. Silloin ruoka-avun hakeminen on usein ainoa keino kannatella arkea päivästä ja viikosta toiseen.

Sininauhaliiton Ruokajonosta osallisuuteen -hankkeen työntekijät huomasivat, että ihmisillä on usein muitakin syitä ruoka-avun hakemiseen kuin itse ruoka.  Yhteisöön kuuluminen, vuorovaikutus ja se, että tulee ihmisenä kohdatuksi ovat merkittäviä asioita.

Ruoka-apua hakevien heterogeenisyys ja monimuotoisesti tarjottu ruoka-apu kulkevat siis käsikädessä. Tarvitaan erilaisia ruoka-apua antavia tahoja, erilaisia tapoja auttaa ja kohdata ihminen sekä verkostoja, joiden kautta autamme paremmin.

Sininauhaliitto on mukana valtakunnallisessa, Samaria Groupin hallinnoimassa Ruoka-apu-, ruokajako ja osallisuus -hankkeessa, joka kokoaa yhteen lähes 100 järjestöä ympäri Suomen. Moni niistä on Sininauhaliiton jäsenyhteisö. Tarkoituksena on yhdistää toimijoita ja luoda sekä vahvistaa yhteistyötä ruoka-aputoiminnan kentällä.

Me Sininauhaliitossa olemme ottaneet tehtäväksemme osallistavan toiminnan. Teemme töitä sen eteen, että apua tarjoavat tahot verkostoituvat ja kierrättävät hyviä käytäntöjä toisilleen.

– Usealla paikkakunnalla ruoka-apua toteutetaan itsenäisesti ja välillä melko yksin – eikä voimavaroja verkostoitumiseen muiden ruoka-apua toteuttavien kanssa välttämättä ole, sanoo Sininauhaliiton ruoka-apu, ruokajako ja osallisuus -hankkeen suunnittelija Eveliina Haapa-aho.

– Auttajat tarvitsevat tukea auttaakseen. Lähtökohtaisesti verkostoituminen ei tarkoita sitä, että kenenkään toimintaa lähdetään muuttamaan, arvioimaan tai arvostelemaan. Parhaimmillaan verkosto tukee ja jakaa hyvää.

Tarvitseeko yhteisösi tukea ruoka-avun verkostotyöhön? Ota yhteyttä Sininauhaliiton ruoka-apu, ruokajako ja osallisuus -hankkeen työntekijään Eveliina Haapa-ahoon eveliina.haapa-aho@sininauha.fi tai p. 050 4358804