Luonto kuntoutumisen tukena, verkkoversio

Luonto kuntoutumisen tukena -kirjan kansi. Kuvassa tyttö ja koira, pienemmissä kuvissa istutusta, mansikoita ja lehmiä.
Vuoden 2014 painoksen kansi: Terttu Hauhia

Tuomo Salovuori
2020, uudistettu 2. painos
86 s. (HUOM! kirja on saatavilla tällä hetkellä vain verkkoversiona)

Luonto tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia hyvinvoinnin vahvistamiseen. Viime vuosikymmeninä luontoympäristöjä on yhä enemmän käytetty myös kuntoutumisen tukena ja luontointerventioiden vaikuttavuudesta on kertynyt paljon tutkimustietoa.

Luonto kuntoutumisen tukena julkaistaan nyt hieman uusittuna PDF-versiona (1. painettu painos 2014). Kirja esittelee luontoympäristöjä hyödyntävän Green Care -toiminnan taustoja ja menetelmiä.

Viherympäristöjen kuntouttava käyttö, eläinavusteinen toiminta, luontoon liittyvät kädentaidot, maatilojen ja metsäympäristöjen käyttö esitellään omissa luvuissaan käytännön esimerkein. Kirjasta löytyy paljon käytännön toimijoille tarpeellista tietoutta myös luontoavusteisen toiminnan ohjaukseen, kehittämiseen ja arviointiin.

Kirjassa esiteltyjä menetelmiä on kehitetty Sininauhaliiton Vihreässä Veräjässä sekä muissa Green Care -toiminnan kehittämishankkeissa, joissa osallistujina on ollut hyvin erilaisia kuntoutujaryhmiä. Monien suomalaisten esimerkkien lisäksi kirja esittelee myös kansainvälisiä Green Care -toiminnan malleja.

Tuomo Salovuori on kehittänyt Sininauhaliiton Vihreän Veräjän Green Care -toimintaa  vuodesta 2011 ja ollut pitkään mukana GC-toiminnan valtakunnallisissa kehittämistehtävissä.  Salovuori on aiemmin julkaissut kirjan Vihreyden keskellä — levon ja virkistyksen puutarhat ( Kirjapaja 2009).  Hänen tuorein teoksensa Luonnon lahjoja — Hyvinvointia jokaiseen päivään ilmestyi keväällä 2020 Kirjapajan kustantamana.

Kirjan verkkoversio >>