Paljon erilaisia käsivarsia yhteen ojentuneina ruohikolla.

Osallisuuden muruset -korttipakka

14 toiminnan korttipakka antaa vinkkejä osallisuuden lisäämiseksi.

Kirjan kansikuva, jossa on paljon osittain näkyviä käsiä ruohikolla.Ruokajonosta osallisuuteen -hanke (ESR) 2018–2020 & Sanna Manu
Sininauhaliitto 2020
14 korttia (28 s.)

14 erilaista osallistavaa toimintaa sisältävä  korttipakka tarjoaa kättä pidemmän työkalun osallisuuden herättelyyn.

Korttipakka on tehty Sininauhaliiton Ruokajonosta osallisuuteen -hankkeessa ja kaikki pakan toiminnat ovat käytännössä hankkeessa testattu.

– Korttipakka on pieni käytännön työkalu, jonka avulla voi rakentaa vaikkapa kohtaamispaikan kävijöiden kanssa luottamuksellisempaa suhdetta ja saada mielekästä tekemistä arkisiin tilanteisiin, sanoo Ruokajonosta osallisuuteen -hankkeen projektipäällikkö Anne Hyyrynen.

Korttipakan verkkoversio (pdf)

• VINKKI: Jos tulostat korttipakan, valitse tulostimestasi seuraavat tulostusasetukset:
    Koko: A4
    Sivua arkille: 2
    Sivujärjestys: Vaaka
    Suunta: Pysty

Yhdelle osallisuus tarkoittaa osallistumista erilaisiin pienryhmiin tai vapaaehtoistoimintaan, toiselle töihin tai opiskelemaan lähtemistä. Osallistuminen on aina omannäköistä. Ruokajonosta osallisuuteen -hankkeen tavoite on ollut auttaa ihmisiä ruokajonosta osallisuuteen eli kokemaan tasavertaisuutta, kuulumaan yhteisöön, vaikuttamaan itseä koskeviin asioihin ja olemaan arvostettu.

Tekstit korteissa on julkaisuhetkellä vapautettu yhteisomistukseen (Public Domain). Voit vapaasti kopioida, julkaista tai muokata tekstejä viittaamalla tähän korttipakkaan.

Ruokajonosta osallisuuteen -hanke (ESR) 2018–2020 on toteutettu yhdessä Sininauhaliiton sekä sen yhteistyökumppanien kanssa. Lämmin kiitos yhteistyöstä ViaDia ry, Helsingin Vieraskoti ry, Myrskylyhty ry (Etelä-Savo), Turun A-kilta ry, Keravan seurakunta ja Rovaniemen Päiväkeskus ry!

Euroopan unionin lippu, jossa on tähdistä uodostettu ympyrä. Tekstissä lukee euroopan unioni Euroopan sosiaalirahasto.Vipuvoimaa EU:lta 2014-2020