Kaksi leipäpussia miehen kädessä.

Syrjässä syrjäytyneet

- pelon sosiaalipolitiikka ja verkostoyhteistyön mahdollisuudet maaseudulla

Päivi Kivelä
Sininauhaliitto, 2014
122 s.

Asiakkaat monta kertaa on ihan itkeviä, tosi hätääntyneitä, aika solmussa olevia, erilaisia tilanteita ihmisillä ja haluais hirveesti auttaa — Aina kun ohjaa niitä eri tahoihin, niin sit jää miettimään, et meneekö ne kuitenkaan, et välttämättä kaikki ei kuitenkaa mene.

Keitä ovat maaseudun ”köyhät ja vähäosaiset” tänään? Kuka tuo tai voisi tuoda heille lähipalveluja, kun apu tuntuu etääntyvän yhä kauemmas kunta- ja palvelurakenneuudistuksen myllerryksessä?

Tutkija Päivi Kivelän Syrjässä syrjäytyneet – pelon sosiaalipolitiikka ja verkostoyhteistyön mahdollisuudet maaseudulla on raportti arjesta maaseutu- ja sosiaalipolitiikan taistelutantereilla.

Kivelä kollegoineen on vieraillut maaseudun apua tarvitsevien luona sekä haastatellut heitä auttavia julkis- ja yksityissektorin, seurakuntien sekä järjestöjen työntekijöitä. Eri puheenvuorot paljastavat karun arjen maaseudulla. Etenkin päihde- ja mielenterveysongelmien kanssa kamppailevat näyttävät jääneen ilman riittävää tukea.

Keinoja auttaa on myös tiukoissa taloustilanteissa, mutta osataanko ja halutaanko esimerkiksi verkostoyhteistyötä järjestöjen kanssa hyödyntää?

Kirjan verkkojulkaisu

Tilaa kirja: