Kaksi naista halaavat. Toinen selin.

Huolta vai hyvinvointia?

Huolta vai hyvinvointia, ratkaisuja päihteiden käyttäjän läheisen huomioimiseen hyvinvointialueilla. Tilaisuus pureutuu läheisen tarpeiden tunnistamiseen ja palveluiden saatavuuteen hyvinvointialueilla.

Aika: 17.9.2024 kello 14.00 – 16.00
Paikka: Helsingin keskustakirjasto Oodi tai etäyhteys
Kenelle: Hyvinvointialueiden palveluista päättävä henkilöstö sekä läheisiä työssään kohtaavat  ammattilaiset
Ilmoittautuminen: Avaa ilmoittautumislinkki Ilmoittauminen auki 9.9. asti

Suomessa sadat tuhannet ihmiset kokevat haittaa perheenjäsenen tai muun läheisen ihmisen päihteiden käytöstä. Läheisten kuormitus voi oireilla esimerkiksi masennuksena, uupumuksena tai fyysisinä oireina. Monet läheiset kokevat, että he jäävät vaille tarvitsemiaan palveluita, eikä heidän tarpeitaan tunnisteta terveydenhuollossa riittävästi. Päihteitä käyttävien läheiset ovat lain mukaan oikeutettuja tukeen.

Tilaisuuden tavoitteena on lisätä tietoisuutta läheisten tukitarpeista ja etsiä yhdessä konkreettisia keinoja ja ratkaisuja, joilla palveluiden saavutettavuutta voidaan vahvistaa. Tilaisuus on maksuton.

Ohjelma:
– Päihteiden käyttäjän läheinen palveluissa
– Läheisen tuen tarpeet – keskustelemassa läheinen ja läheistyöntekijä
– Paneelikeskustelu: Kuka auttaa läheistä?
– Järjestöjen kehittämiä ratkaisuja

Ilmoittautuminen:
Ilmoittautuminen on käynnissä 9.9. asti. Avaa ilmoittautumislinkki

Tilaisuuden järjestävät: Sininauhaliitto, Irti Huumeista Ry, Fin Fami uusimaa, Verto, Tukikohta, A-klinikkasäätiö, Ehyt Ry, Helsingin kaupunki, Myllyhoitoyhdistys sekä Kalliola

Lisätietoa tapahtumasta:
Kehittäjä Tiina Haajanen, Tiina Haajanen, Läheiset- ja päihteet -työala, Sininauhaliitt, tiina.haajanen@sininauha.fi puh. o44 493 98 26