aurinko paistaa metsän puiden läpi

Koulutus: Luontolähtöiset menetelmät ja luontohengellisyys

Luonnon merkitys ihmisen kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille ja myös spiritualiteetille tunnistetaan nykyisin yhä paremmin.

Seurakuntatyössä luontoympäristöjä on hyödynnetty pitkään. Muun muassa koronapandemian ajan poikkeusolot herättivät kuitenkin uudella tavalla huomaamaan paitsi luonnon merkityksen henkilökohtaiselle hyvinvoinnille, myös sen tarjoamat ammatilliset mahdollisuudet. Luontoympäristö tarjoaa mahdollisuuksia työn uudenlaiseen jäsentämiseen.

Luontolähtöiset menetelmät ja luontohengellisyys -koulutuksessa tutustutaan luontolähtöisiin menetelmiin ja opitaan soveltamaan niitä omassa työssä. Koulutus on suunniteltu niin, että se antaa konkreettisia välineitä erityisesti kirkon ja kristillisten järjestöjen diakonisessa asiakastyössä toimiville, mutta se soveltuu kaikille ammattiryhmille kirkossa ja järjestöissä.

Koulutuksen toteuttavat Kirkkopalvelut ja Seurakuntaopisto yhdessä Sininauhaliiton ja Agricola-opintokeskuksen kanssa. Kouluttajina toimivat muun muassa Sininauhaliiton hengellisen työn kehittäjä ja pitkään luontolähtöisen toiminnan parissa toiminut Tuomo Salovuori, tietokirjailija ja pastori Pauliina Kainulainen sekä kestävän kehityksen kouluttaja Jari Visto Agricola-opintokeskuksesta.

Koulutustyyppi: Kirkon täydentävä koulutus

Tehtäväalue: Kestävä kehitys ja ympäristö, Spiritualiteetti

Kohderyhmä: Järjestöjen työntekijät, Diakonit ja diakonissat, Nuorisotyönohjaajat, Papit, Lähetyksen ja kv. työn ohjaajat, Varhaiskasvatuksen ohjaajat, järjestöjen työntekijät.

Aika ja paikka: 30.3.-1.4. ja 6.-7.9.2022 Partaharjukeskus, Pieksämäki (toteutetaan etänä,  jos koronatilanne vaatii)

Ilmoittautuminen viimeistään: 1.3.2022

Lisätietoa koulutuksesta: https://koulutuskalenteri.evl.fi/luontolahtoiset-menetelmat-ja-luontohengellisyys/

Yhteyshenkilö