Kaksi nuorta kuvassa. Tummahiuksinen vasemmalla silmät ummistettuna, poski lähellä vaaleahiuksista ja klovnimeikattua nuorta.

Läheistenpäivä Helsingin Rauhanasemalla

Läheinen - et ole yksin on Läheistenpäivän tapahtuma, jonka järjestää Sininauhaliiton läheistyö yhdessä Päihdetoimijoiden läheistyön verkoston kanssa.

Läheinen – Et ole yksin

Toukokuun 5. päivänä vuonna 2024 vietetään Läheistenpäivää. Silloin muistetaan läheisiä, joiden elämään toisen päihderiippuvuus vaikuttaa. Päihdejärjestöt tarjoavat tietoa ja tukea läheisille. Sunnuntaina 5.5. kello 12-18  järjestetään tilaisuus Rauhanasemalla Helsingissä.

Läheisen päihderiippuvuuteen liittyy yleensä paljon häpeää ja tarvetta salata. Onkin tavallista, että läheinen kokee olevansa tuskineen yksin ja ainoa. Todellisuudessa Suomessa on kuitenkin satoja tuhansia riippuvaisten läheisiä.

Vuoden 2024 Läheistenpäivän teemana on ”Et ole yksin”. Tänä vuonna viidettä kertaa vietettävänä päivänä muistetaan läheisiä, joiden elämään toisen ihmisen päihderiippuvuus vaikuttaa. Tavoitteena on, että kenenkään ei tarvitsisi kokea olevansa tilanteensa kanssa yksin.

”Kunpa joku viisas olisi heti alkuun sanonut, että kaltaisiani päihdeongelmaisen läheisiä on tuhansia. Kunpa joku olisi kertonut päihdesairauden etenemisestä ja tuonut rehellisyyttä ja realismia,” eräs läheinen kertoo päihdejärjestöjen tekemässä kyselyssä.

Läheistenpäivän tapahtuma pidetään Helsingissä Rauhanasemalla su 5.5.24 klo 12-18:

Tutustu Läheistenpäivän ohjelmaan: avaa linkki tapahtumasivulle

Lisäksi Läheistenpäivän viikolla jaetaan tietoa tuen paikoista, kannustetaan hakeutumaan terveydenhuollon tai vertaistuen piiriin sekä kerrotaan puhelinpäivystyksistä.

Läheistenpäivä-kampanjan järjestää  Päihdetoimijoiden läheistyön verkosto. Verkostoon kuuluvat Sininauhaliitto, A-Kiltojen Liitto, A-klinikkasäätiö, EHYT ry, Irti Huumeista ry, Helsingin kaupunki, KRIS Etelä-Pohjanmaa ry, Rikoksettoman elämän tukisäätiö/RETS, Myllyhoitoyhdistys, Tukikohta,  Nuorten Ystävät / Verto, Kalliolan klinikka Oy sekä Suojatie ry.

Lisätiedot ja yhteydenotot:
Tiina Haajanen