Läheistenpäivä

Läheistenpäivänä muistetaan läheisiä, joiden elämään toisen päihderiippuvuus vaikuttaa.

Läheisen ihmisen päihderiippuvuus herättää monenlaisia tunteita. Läheisille ovat tuttuja esimerkiksi viha, pelko, häpeä, suru, toivo, epätoivo, syyllisyys, rakkaus ja ahdistus. Kaikki tunteet ovat inhimillisiä, todellisia ja oikeita, ja niiden tunteminen on sallittua ja suotavaa.

Tunteiden salliminen on teemana Läheistenpäivässä vuonna 2023. Tänä vuonna neljättä kertaa vietettävänä päivänä muistetaan läheisiä, joiden elämään toisen ihmisen päihderiippuvuus vaikuttaa.

Päihdeongelma vaikuttaa kuormittavasti aina monen ympärillä olevan ihmisen elämään, ja Suomessa onkin arviolta ainakin miljoona läheistä. Päihde- ja mielenterveysjärjestöjen tutkimusohjelma MIPA:n vuonna 2019 tekemässä kyselyssä joka kolmas päihde- ja mielenterveysomainen kertoi, että heillä oli vaikeuksia selviytyä päivittäisistä toimista, kuten työstä, opiskelusta, kotitöistä ja harrastuksista.*

Läheistenpäivän viikolla jaetaan tietoa tuen paikoista, kannustetaan hakeutumaan terveydenhuollon tai vertaistuen piiriin sekä järjestetään puhelin- ja chat-päivystystä.

Lisäksi läheisille ja heidän parissaan työskenteleville ammattilaisille järjestetään webinaarit tiistaina 2.5.2023. Ne tarjoavat tietoa ja työkaluja vaikeiden tunteiden kohtaamiseen sekä läheisasiakkaiden parissa työskentelyyn. Webinaarit ovat maksuttomia ja avoimia kaikille kiinnostuneille.

Tukea läheisille Läheistenpäivän viikolla:

Päihdeneuvonta 0800 900 45

Älä jää yksin huolesi kanssa, jos läheisen päihteiden käyttö huolestuttaa. Päihdeneuvonnan ammattilaiset apunasi numerossa 0800 900 45 joka päivä, ympäri vuorokauden. Soittaminen on maksutonta ja anonyymia.

Irti Huumeista -chat / irtihuumeista.fi

Älä jää yksin, löydä tukea. Voit kysyä luottamuksellisesti huumeista, huumeita käyttävien päihdepalveluista, toipumisen tuesta ja läheisille tarjottavasta tuesta. Auki 5.5. koko päivän.

Irti Huumeista -puhelin 0800 980 66

Älä jää yksin, löydä tukea. Voit keskustella anonyymisti ja maksutta elämäntilanteestasi. Koulutetut vapaaehtoisemme ja ammattilaisemme kuuntelevat ja ohjaavat halutessasi palveluiden piiriin. Puhelin päivystää ma–to klo 9–15 ja 18–21 sekä pe 9–15.

Tuen paikkoja löydät myös Kuivin jaloin -sivuston Mistä apua -osiosta.

#SalliTunteet #MyösLäheiset #MistäTukea #Läheistenpäivä

Läheistenpäivä-kampanjan järjestää tänä vuonna Päihdetoimijoiden läheistyön verkosto. Verkostoon kuuluvat Sininauhaliitto, A-Kiltojen Liitto, A-klinikkasäätiö, EHYT ry, Irti Huumeista ry, Helsingin kaupunki, Kriminaalihuollon tukisäätiö, Myllyhoitoyhdistys, Tukikohta,  Nuorten Ystävät / Verto, Kalliolan klinikka Oy sekä Suojatie ry.

Lisätiedot ja yhteydenotot:

Irene Komu