Kaksi sinisorsaa lentää veden pinnan yllä.

Sininauhaliikkeen yhteiskunnallisen vaikuttamisen verkkotapaaminen 2/4: Miten puhumme vaikuttamisviestinnässä kohderyhmästämme ymmärrettävästi ja leimaamatta?

Yhdessä olemme enemmän!

Sanoilla on mieletön valta: miten puhumme ”meidän ihmisistämme” ja heidän tilanteistaan vaikuttavasti, kunnioittavasti ja muutoksia aikaansaavasti? Miten autamme keskiluokkaista päättäjää tai kansalaista ymmärtämään, että tavoittamamme ihmiset tarvitsevat intensiivistä ja usein pitkäkestoista tukea ja kerromme sen niin, että emme leimaa heitä moniongelmaisiksi?

Aika: tiistai 1.6.2021 klo 9–12
Paikka: Teams
Teema: Miten puhumme omasta kohderyhmästämme ei-leimaavasti, mutta kuitenkin kuvaavasti ja informatiivisesti
Ilmoittautuminen: Tällä Webropol-lomakkeella su 30.5.21 mennessä.
Kenelle: Sininauhaliiton jäsenyhteisöjen toiminnasta vastaaville

Aloitamme kello 9: Yhteistä keskustelua
Kolme etukäteen sovittua puheenvuoroa:

• Sininauhasäätiökonsernin toimitusjohtaja Kimmo Karvonen avaa meille erityisesti Turun alueella käytyä keskustelua asunnottomista: miten Sininauha on tuonut esiin asutettujen ihmisten ihmisarvon, vastustanut heidän leimaamistaan ja samalla kertonut asunnottomuudesta ja asunnottomien ihmisten palvelun tarpeista.
  • Sininauhaliiton viestintäpäällikkö Anna-Liisa Karhula kertoo Ehkäisevän päihdetyön (EPT) ‑verkoston ohjeista siitä, miten puhua kunnioittavasti ja leimaamatta huumeita käyttävistä henkilöistä. Esitys havainnollistaa sanojen voimaa – miten eri tavoin erilaiset termit vaikuttavat luotuihin mielikuviin.
  • ViaDia Pirkanmaan toiminnanjohtaja Pekka Matilainen kertoo omia kokemuksiaan ja näkemyksiään siitä, miten puhua kohderyhmästämme vaikuttavasti, ihmisarvoisesti ja leimaamatta.

Lopetamme kello 12: Osallistujien toiveet ja kysymykset

Sininauhaliitto ja sen jäsenyhteisöt tekevät kukin tahollaan yhteiskunnallista vaikuttamistyötä, koska me olemme maailmanparantaja- ja edunvalvontajärjestöjä.

Sininauhaliikkeen on muutettava ihmisarvopuhe ihmisarvoteoiksi. Sen me teemme vaikuttamalla yhteiskunnan rakenteisiin ja ihmisten asenteisiin.

Sininauhaliikkeen säännöllisissä (4–6 krt/vuodessa) etätapaamisissa käsittelemme etukäteen sovittua ja valmisteltua yhteisen vaikuttamisen kannalta tärkeää teemaa. Mukaan voi tulla kerran tai vaikka joka kerta. Verkkotapaamisessa on mahdollisuus

• oppia ja saada vaikutteita oman yhdistyksen/järjestön edunvalvontaan
  • vaikuttaa Sininauhaliiton lausuntoihin, kampanjoihin yms.
  • kiteyttää Sininauhaliikkeen yhteistä sanomaa ja yhteisiä viestejä.
Silmälasipäinen vienosti hymyilevä mies, jolla on kauluspaita ja pikkutakki

Yhdessä olemme enemmän!

Pekka Lund