Sininauhaliiton jäsenjärjestöpäivät ja liiton kokous 19.–20.4.2023

Sininauhaliiton ja sen jäsenjärjestöjen suurin yhteinen vuosittainen tapahtuma tulee jälleen!

Tervetuloa Sininauhaliiton jäsenjärjestöpäiville ja liiton kokoukseen 19.–20.4.2023 Tuusulassa Onnelassa

Aika: Jäsenjärjestöpäivät 19.–20.4.2023, liiton kokous 20.4. klo 14.
Paikka: Onnela, Tuusula. Onnelan alue sijaitsee Rantatien varrella 800 metriä Krapilta (Rantatie 34, 04310 Tuusula).
Keskitetty vastaanotto sijaitsee Krapin alueella (Rantatie 2). Reittiohjeet ja saapuminen tämän linkin kautta>>
Ilmoittautuminen on nyt suljettu.

Koko ohjelma on nyt julkaistu ja löydät sen tämän linkin kautta>2023 Sininauhaliiton jäsenjärjestöpäivät päivitetty ohjelma

Otteita ohjelmasta:

Keskiviikko 19.4:

• Sininauhaliiton työmuodot esittäytyvät työmuotojen torilla
  • Lyhyitä teemapajoja ajankohtaisista järjestöteemoista. Teemallisia alustuksia, jäsenjärjestöjen kokemuksia ja vertaiskeskustelua.
  • Tulevaisuustyöskentely – miltä näyttää Sininauhaliiton jäsenjärjestöjen tavoittamien ihmisten tilanne Suomessa 5–10 vuoden kuluttua?

Torstai 20.4:

• Miksi viestiminen on hyvä tapa auttaa? Minkälaiset viestit tavoittavat? Erikoistoimittaja Tiina Merikanto
  • Rinnakkaista ohjelmaa:
  1. Järjestöjen päiväkeskusten ja matalan kynnyksen kohtaamispaikkojen merkitys kävijöille

Osana Korona yhteiskunnan marginaaleissa -tutkimuskokonaisuutta Helsingin Yliopisto on tutkinut järjestöjen päiväkeskusten ja matalan kynnyksen kohtaamispaikkojen merkitystä kävijöille. Kuulemme tutkimustuloksia kävijöiden kokemuksista ja käymme keskustelua niiden herättämistä ajatuksista. Professori Henrietta Grönlund ja tutkija Joni Hokkanen, Helsingin Yliopisto

Entä kuinka kohtaamispaikkatoiminta näyttäytyy Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskukselle (STEA)? Erityisasiantuntija Anne Väisänen, STEA

2. Ihmisen kokonaisvaltainen auttaminen ja tukeminen

• Merkityksellisyyden voima päihdetyössä
    Päihdetyön laatusuosituksissa mainitaan, että asiakkaalla tulisi olla mahdollisuus eksistentiaalisten kysymysten käsittelyyn päihdehoidon aikana. Eksistentiaalisilla kysymyksillä tarkoitetaan kysymyksiä elämän merkityksellisyydestä, hengellisyydestä, kärsimyksestä ja elämän rajallisuuden kohtaamisesta. Merkityksellisyyttä voidaan rakentaa myös aivan arkisista asioista ja pieni pala kerrallaan. Miten merkityksellisyyden kysymyksiä voisi ottaa puheeksi käytännön työssä ja mitä asioita keskustelussa olisi tärkeää huomioida? Tutustumme erilaisiin käytännön työn malleihin ja uusiin ideoihin, ja kuulemme myös, miten nämä asiat toimivat aivan ruohonjuuritasolla.
  • Luonnon hyvinvointivaikutukset
    Luonto tarjoaa järjestöjen arkeen monipuolisen työkalun, joka sopii täydentämään olemassa olevaa toimintaa. Se tarjoaa tutkitusti matalankynnyksen mahdollisuuksia sekä asiakkaiden että työntekijöiden hyvinvoinnin edistämiseen ja elämänlaadun parantamiseen. Havahduttava ja ideoita antava toiminnallinen tutustumistuokio luonnon hyvinvointivaikutuksiin.

Tapahtuman lisätiedot:

susanna.kiuru@sininauha.fi, puh. 044 361 3587, tai nina.hagman@sininauha.fi, puh. 050 590 9339.