Nainen istuu ruohikossa

Työpajat päihderiippuvaisten läheisille: Itsemyötätunto ja omat rajat

Etäisyyden ja läheisyyden säätely voi olla vaikeaa, kun elää päihderiippuvuudesta kärsivän ihmisen kanssa.

Päihderiippuvaisen ihmisen läheiset saattavat kokea syyllisyyden, häpeän ja riittämättömyyden tunteita. Läheiset tarvitsevat usein tietoa myös omista rajoista. Työpajoissa pohditaan itsemyötätuntoon liittyviä ajatuksia ja omiin rajoihin liittyviä aiheita. Rajojen asettaminen ja itsemyötätunto usein lisäävät läheisen hyvinvointia.

Aika:
Itsemyötätunto-paja: 14.12.2021 klo 18-20.
Omat rajat ja oikeudet -paja: 15.12.2021 klo 18-20.
Paikka: Zoom-alusta, linkki lähetetään ilmoittautuneille viimeistään saman päivän aamuna.
Ilmoittautuminen: tämän linkin kautta.
Työpajat ovat maksuttomia.

Työpajat on tarkoitettu päihderiippuvaisen läheisille. Päihderiippuvuus vaikuttaa laajasti koko lähipiiriin: perheeseen, sukulaisiin ja ystäviin. Läheiset saattavat joutua tilanteisiin, joissa päihderiippuvainen velvoittaa läheisiä ja ylittää näiden henkilökohtaisia rajoja. Etäisyyden ja läheisyyden säätely on silloin vaikeaa, ja siihen voi liittyä syyllisyyttä.

Aloitamme työpajat aiheen esittelyllä, jonka jälkeen teemme tehtäviä. Alustus antaa tietoa ja tehtävät lisäävät itsetuntemusta. Tarkoitus on vahvistaa omaa hyvinvointia ja tarkastella aihetta eri näkökulmista. Aikaa jää myös yhteiselle keskustelulle aiheesta.

Työpajat ohjaavat kehittäjät Emma Häkkinen ja Ilona Mäki Sininauhaliitosta. Emmalla on omakohtaista kokemusta päihdeläheisyydestä ja vertaisryhmän ohjaamisesta, Ilonalla on laajalti kokemusta läheistyöstä ja erilaisten teemallisten vertaisryhmien ohjaamisesta.

Katso myös:

Päihdesensitiivinen suru ja menetys -verkkoluento läheisille

Kuva: Jure Sirić, Pexels