Erikokoisia pyöriviä rataksia,.

Työttömille hakemuspakko ja haastatteluja joka toinen viikko?

Ohjattu keskustelu lakiesityksestä ja sen mahdollisista vaikutuksista

Kuuluuko pohjoismaiseen työvoimapalveluiden malliin työttömien hakemuspakko ja haastattelu joka toinen viikko vai jotain muuta? Tervetuloa kuulemaan ja keskustelemaan aiheesta kanssamme!

Aika: maanantai 21.6.2021 klo 13–14.30
Paikka: Teams (ilmoittautuneille lähetetään linkki)
Kenelle: Sininauhaliiton jäsenyhteisöjen työllistämisen toimijat
Ilmoittautuminen: Webropol-linkistä pe 18.6.21 mennessä

OHJELMA

13.00 erityisasiantuntija Päivi Kiiskinen / SOSTE

Ohjattu keskustelu lakiesityksestä ja sen mahdollisista vaikutuksista. Keskustelun sisältöä hyödynnetään lausuntotyössä.

14.30 Tilaisuus päättyy

Pohjoismaisessa työvoimapalveluiden mallissa työnhakua tuettaisiin nykyistä vahvemmin työvoimapalveluilla: Ensimmäisen kolmen kuukauden aikana henkilökohtainen haastattelu olisi joka toinen viikko. Tämän jälkeen kuukauden kestävä intensiivinen palvelujakso seuraisi aina kuuden kuukauden työttömyyden jälkeen.

Hallituksen esitys eduskunnalle työnhakijan palveluprosessin ja eräiden työttömyysetuuden saamisen edellytysten uudistamista koskevaksi lainsäädännöksi on nyt lausuntokierroksella (7.6.–15.8.2021).

Tavoitteena on esityksen antaminen eduskunnalle alkusyksystä 2021. Esitys liittyy valtion vuoden 2022 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. Lait on tarkoitettu tulemaan pääosin voimaan 2.5.2022.

Luonnos hallituksen esitykseksi

HE-luonnos 07 06 2021.pdf