Ryhmä käsiä yhdessä

Blogi: Jäsenjärjestöavustus – ei pöllömpi sijoitus

Turvataan suurten sydänten sykintä.

Vaikuttaa siltä, että monet Sininauhaliiton jäsenjärjestöt tekevät työtä pelkällä pyhällä hengellä ja suurella sydämellä. Muutamilla tonneilla pyöritetään alueellisesti merkittävää lähimmäisentukitoimintaa. Vapaaehtoisvoimin tuotetaan monenlaista kohtaavaa toimintaa, tuetaan arjessa selviytymistä jakamalla ruokaa tai jalkaudutaan niiden pariin, jotka syystä tai toisesta eivät ole tukea muualta saaneet.

Sininauhaliitto jakaa vähävaraisille ja pienille jäsenilleen jäsenjärjestöavustusta vuosittain useita kymmeniä tuhansia euroja. Osallistuakseen hakuprosessiin hakijan on toimitettava tilinpäätös ja vuosikertomus.

Hakuprosessin haltijana olen huolellisesti tutustunut hakemusasiakirjoihin, ja mikä lähimmäisenrakkaus niistä paistaakaan!

Sininauhaliitto sai tänä vuonna Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskukselta (STEA) jaettavaksi jäsenilleen 70 000 euroa. Yksittäinen järjestö voi saada vapaaehtois- ja vertaistoiminnan toteuttamiseen, vapaaehtoisten hyvinvoinnin sekä osallisuuden lisäämiseen enintään 5000 euroa.

Pieni summa, sanoisi tietämätön, mutta tietäjänä voin kertoa, että tällä summalla saatetaan kattaa lähes kaikki toiminnan oleellisimmat kulut. Lisäksi siitä riittää vielä vapaaehtoisten jaksamisen tukemiseen sekä haastavassa elämäntilanteessa olevien ihmisten digiosallisuuden turvaamiseen.

Ei pöllömpi sijoitus.

Suhteellisen pienellä panoksella voidaan merkittävästi tukea niitä, jotka puhtaasta lähimmäisenrakkaudesta haluavat auttaa haastavassa asemassa olevia ihmisiä. Sopii siis toivoa, että jatkossakin STEA myöntää tätä kohdennettua toiminta-avustusta, mutta varsinkin sitä, että valtakunnassa lähimmäisenrakkaus ja vapaaehtoisvoimat kukoistavat.

image.alt
Sininauhaliiton jäsenpalvelujen suunnittelija, jonka elämäntehtävänä on tuoda arvostavan kohtaamisen ilosanomaa kaikkialle
Anne Hyyrynen