"Täällä ei todellakaan lyödä Raamatulla päähän."

"Joillekin ensikertalaisille kristillisyys saattaa olla pelote, mutta yleensä se pelko kyllä häviää ensimmäisen käynnin jälkeen. Meille kristillisyys on lähimmäisen rakkautta ja toisten kunnioittamista", kertoo Rovaniemen päiväkeskuksen vetäjä Ritva Kantola.

Rovaniemen päiväkeskusta kahdeksan vuotta vetänyt Ritva Kantola istuu elokuun puolessa välissä omassa pienessä toimistossaan. On varhainen aamupäivä ja tiloissa viihtyy tähän aikaan ainoastaan muutama vakituinen kävijä.

”Homma on muuttunut aika tavalla sinä aikana, kun minä olen tässä ollut. Paljon silloista väkeä on siirtynyt yläkerran laulukuoroon. Kun vuonna 2009 tähän tulin, suuri osa vakikävijöistä oli vielä tenuremmiä. Silloin täällä aamuisin haisi tenun lisäksi kilju. Nyt heitä ei enää ole. Ylivoimaisesti suurin ryhmä täällä kävijöistä on sekakäyttäjiä, mutta nykyään käy myös korvaushoitoa saavia vähän nuorempia henkilöitä”

”Nämä meidän vakituiset ovat suurimmaksi osaksi hyvin hiljaisia kavereita ja jos joku on vähän maistissa, hän muuttuu yleensä rehvakkaaksi ja puheliaaksi. Siitä on helppo huomata, ettei tänään ole päiväkeskuspäivä. Yleensä kaverit käännyttävät humalassa sisään pyrkivät jo ovella, ei siinä henkilökuntaa tarvita.”

Ritva Kantola ​on vetänyt Rovaniemen päiväkeskusta yhdeksän vuotta.

”Vakikävijät pitävät tätä omana kotinaan, missä saa ruokaa ja kahvia. Aamulla on kahvit ja päivällä lounas. Lisäksi jaetaan lahjoitusruokaa myös kotiin vietäväksi. Vakiasiakaskuntaan kuuluu parikymmentä eri-ikäistä miestä ja naista, mutta vilkkaimpina päivinä heitä saattaa piipahtaa jopa nelisenkymmentä. Ikähaitari on melkoinen. Nuorimmat kävijät ovat hädin tuskin täysikäisiä ja vanhimmat ovat olleet vanhuuseläkkeellä jo pidemmän aikaa.”

”Taloudellisesti keskus pyörii kaupungin ja seurakunnan rahoilla. Kaupungin kanssa on ostopalvelusopimus ja seurakunnalta saadaan toiminta-avustusta. Kaupungilta käy paikalla kerran kuussa myös terveydenhoitaja ja sosiaalivirkailija. He ottavat asiakkaita vastaan kaksi tuntia.”

”Kaikki vakituiset asiakkaat tietävät hyvin, että täällä toimitaan kristillisellä arvopohjalla, joka ei todellakaan tarkoita mitään Raamatulla päähän lyömistä. Joillekin ensikertalaisille kristillisyys saattaa olla pelote, mutta yleensä se pelko kyllä häviää ensimmäisen käynnin jälkeen. Meille kristillisyys on lähimmäisen rakkautta ja toisten kunnioittamista.”

”Vaikka rahat ovat Rovaniemelläkin olleet tiukalla jo vuosia, kaupunki tuntuu arvostavan meidän tarjoamiamme palveluita. Täytyyhän Rovaniemelläkin olla ainakin yksi paikka, minne nämä ihmiset voivat tulla viettämään aikaansa ja saamaan vertaistukea.”

Pääkuva: Valokuvausta harrastava Alpo Pasanen on ollut jo vuosikausia vakituinen kävijä Rovaniemen päiväkeskuksessa.

Teksti ja kuvat
Ilkka Partanen