Kirppikset ja kierrätysmyymälät ovat osa Sininauhaliikkeen toimintaa

Kun asioit Sininauhaliikkeen kirpputoreilla, tuet heikossa asemassa olevia ihmisiä.

Kolmasosa Sininauhaliiton jäsenyhteisöistä pyörittää muun toiminnan ohella kirpputoreja. Kirpputori on usein päiväkeskuksen yhteydessä, tai kirppiksellä on oma kahvilansa. Kahvikupin ääreen on helppo pysähtyä ja jäädä juttelemaan muiden ihmisten kanssa.

Kirpputorit ja kierrätysmyymälät ovat oivia kohtaamisen paikkoja. Toiminta on sekä ihmis- että ympäristöystävällistä.

Kirpputoreilla myydään vaatteita, kenkiä, astioita, kirjoja, kodinkoneita, huonekaluja, urheiluvälineitä, sisustustarvikkiea, elokuvia, pelejä ym. ym. Tuotto menee yhdistysten auttamistyöhön. Kirppikset myös työllistävät ihmisiä ja tarjoavat vapaaehtoistyön mahdollisuuksia. Kirppistominta edistää kestävää kehitystä.

Aikoinaan kirpputorit olivat lumppukauppoja, mutta toiminta on kehittynyt laajaksi ja hyvin hoidetuksi liiketoiminnaksi. Myymälätilat ovat siistejä ja kahvilan puolella tuoksuu tuore pulla. Myynti on siirtynyt osaksi myös nettiin, joten löytöjä voi tehdä eri puolilta maailmaa.

Kun asioit Sininauhaliikkeen kirpputoreilla, autat ja tuet heikossa asemassa olevia ihmisiä. Sininauhaliiton jäsenyhteisöjen erityisosaamista ovat päihde- ja pelihaitat, riippuvuudet, mielenterveysongelmat, pitkäaikaisasunnottomuus sekä sosiaalinen työllistäminen.

Asta Juntunen

järjestöpäällikkö