Ihmisä torilla katsomossa, taputtavat käsiään.

Demokratian kulissit kunnossa?

SuomiAreenan lavalla kuullaan kokemuksia ja ääniä, joita ei yleensä yhteiskunnallisessa keskustelussa oteta huomioon. Sininauhaliiton järjestämä tilaisuus pureutuu demokratiavajeeseen ja esittelee yhden demokraattisen kohtaamisen konkreettisen teon, Porin Lissu Social Clubin tiistaina 25.6. kello 11.00-11.45. Striimilinkki tekstin alaosassa.

”Kautta historian demokratiaa on tarkasteltu kahdesta näkökulmasta: poliittisena järjestelmänä ja kaikkien kansalaisten arkea koskettavana elämäntapana”, tutkija Elina Henttonen sanoo. Demokratia elämäntapana tarkoittaa, että arkisissa tilanteissa pyrimme edistämään tasa-arvoa ja vapautta sekä vahvistamaan luottamusta.

Demokraattinen elämäntapa, usko vapauteen ja oikeudenmukaisuuteen on vaarassa näivettyä. Sininauhaliiton toiminnanjohtaja Pekka Lundin mukaan yhteiskunnan elinvoimaisuuden kannalta on keskeistä, että kukaan ei jää syrjään ja kaikki voivat vaikuttaa omaan elämäänsä ja yhteisöönsä.

”On kyse vakavasta demokratia- ja luottamusvajeesta. On paljon ihmisiä, jotka kokevat olevansa vallan kohteita mutta eivät vallan käyttäjiä – eivät edes oman elämänsä suhteen, saati lähiyhteisönsä tai yhteiskunnan tasolla”, Lund toteaa.

Porissa toimiva kynnyksetön kohtaamispaikka Lissu Social Club on ratkaissut demokratiavajeen ongelmia tarjoamalla demokraattisia kohtaamisia juuri heille, jotka ovat vaarassa syrjäytyä tai jo syrjäytyneet yhteiskunnasta. Paikallinen teko on ratkaisu laajaan yhteiskunnalliseen ongelmaan ja se on jo herättänyt laajaa kiinnostusta eri puolilla Suomea.

Sininauhaliiton järjestämä Demokratian kulissit kunnossa? -paneeli SuomiAreenassa Porissa Eetunaukion lavalla 25.06.2024, klo 11.00–11.45. Avoin kaikille, tilaisuus on katsottavissa MTV Katsomossa ->  suora striimilinkki

Keskustelun osallistujat:

1) Lissu Social Clubin kävijät Niina Ojala ja Eve Vuori tuovat keskusteluun kokemustietoa haastavassa elämäntilanteessa elämisestä ja konkreettisia esimerkkejä arjen demokratiaa vahvistavasta työstä.

2) Satakunnan Sininauhan kehittämispäällikkö Iida Makkonen on ollut perustamassa Lissu Social Clubia. Hän tuo mukaan ammatillisen näkökulman demokratiatyön ideointiin, suunnitteluun ja toteuttamiseen.

3) Porin kaupunginjohtaja Lauri Inna tuo keskusteluun kuntademokratian ja palvelujärjestelmän vahvistamisen ja siihen liittyvien haasteiden näkökulman.

4) Tutkija ja kouluttaja Elina Henttonen on Demokraattisten kohtaamisten käsikirjan toinen kirjoittaja ja kuvaa demokraattisten kohtaamisten laajempaa, tutkimuksen pohjaavaa viitekehystä.

Keskustelua luotsaa toimittaja-kirjailija Kirsi Haapamatti.

Tee demokratiateko, astu mukaan Lissu Social Clubin arkeen. SuomiAreenan aikana esittelemme Lissun toimintaa. Tervetuloa tutustumaan Lissuun tiistaina 25.6.24 klo 8–14 ja keskiviikkona 26.6.24 klo 8–14  (os. Liisankatu 10, 28120 Pori).

Lue lisää Demokratian kulissit kunnossa -paneelista 25.6. kello 11.00–11.45 Sininauhaliiton tapahtumakalenterista ja SuomiAreenan ohjelmasivulta.  Katso suorana MTV Katsomossa ->  suora striimilinkki

Järjestäjät: Sininauhaliitto ry ja Satakunnan Sininauha ry (ent. Porin Sininauha)

Lisätietoja:
Toiminnanjohtaja Pekka Lund, Sininauhaliitto, puh.050 5223 906, pekka.lund@sininauha.fi

Kuva: Juha-Matti Tenhunen, SuomiAreena