Kuvassa Sininauhaliiton toiminnanjohtaja Pekka Lund, Sininauhaliiton työllistämistoiminnan suunnittelija Jaana Joutsiluoma, Kuntoutussäätiön toiminnanjohtaja Soile Kuitunen sekä ministeri Hanna Sarkkinen

Järjestöt vetoavat päättäjiin: Heikoimmassa asemassa olevien työllistymisedellytyksiä ei saa romuttaa

Sosiaali- ja terveysministeri Hanna Sarkkinen tapasi Sininauhaliiton ja Kuntoutussäätiön edustajia maanantaina 24.10. Vierailulla järjestöt kertoivat työllistämistoiminnan edellytyksistä ja vetosivat ministeriin toimintaa uhkaavien lakiesitysten kumoamiseksi.

Järjestöjen vieraana ollut Sarkkinen peräänkuulutti omassa puheenvuorossaan kokonaisvaikuttavuutta työllistymisedellytyksiä parantavassa toiminnassa.

”Työllistymisen lisäksi huomiota tulee kiinnittää ihmisten kokonaisvaltaisen tilanteen muutoksiin ja esimerkiksi sosiaalisen ja muun hyvinvoinnin kasvuun”, Sarkkinen totesi vierailullaan.

Sarkkinen näkee tärkeänä tutkitun tiedon päätöksenteon pohjana. Tietoa tarvitaan monipuolisesti niin työllisyyttä edistävän toiminnan taloudellisista vaikutuksista kuin inhimillisistä hyödyistä yksilöille.

Vetoomus: korjauksia palkkatukiuudistuksen esitykseen, kuntoutumisrauhaa sekä tukea työllistämistoiminnan kehittämiseen

Vierailulla ministerille luovutettiin vetoomus, jossa olivat allekirjoittajina Sininauhaliiton ja Kuntoutussäätiön lisäksi Irakin Naisten Yhdistys, Kalliolan setlementti, Neuroliitto sekä Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys.

Hanna Sarkkinen keskustelee Rauman Seudun katulähetyksen Janne Rantalan kanssa
Sininauhaliiton jäsenjärjestö Rauman Seudun Katulähetyksen toiminnanjohtaja Janne Rantala keskustelee työllistämistoiminnasta ministeri Hanna Sarkkisen kanssa.
Kuva: Pekka Lund

Vetoomuksessa järjestöt esittivät huolensa eduskunnan käsittelyssä olevasta palkkatukiuudistuksesta ja ehdottavat, ettei uudistusta toteuteta hallituksen esittämällä tavalla. Järjestöt toivovat mahdollisuutta saada jatkossakin 100 %:n palkkatukea. Lisäksi vetoomuksessa ehdotetaan, että taloudellisen toiminnan raja poistetaan lakiesityksestä.

Järjestöt vaativat myös kuntoutumisrauhaa vaikeassa työmarkkina-asemassa oleville ihmisille sekä muistuttivat, että työllistymisedellytyksiä parantavaan toimintaan tarvitaan jatkossakin rahoitusta. Ministeriöt voisivat yhdessä käynnistää rahoitushaun työllistymisedellytyksiä parantavaan toimintaan kansalaisjärjestöille sekä niiden ja julkisen sektorin yhteistyöhön.

Lue ministeri Sarkkiselle esitetty vetoomus kokonaisuudessaan täältä.

Lue tiedote vierailusta Kuntoutussäätiön sivuilta.

Yläosan kuva: Janne Rantala