Syksyinen ruskealehtinen pensas

Tiedote: Lisää työttömiä, nälkäisiä ja näköalattomia ihmisiä – Sininauhaliitto lähetti avoimen kirjeen ministereille

Sininauhaliitto pyytää ministereitä vaikuttamaan esitykseen hallituksen ns. palkkatukiuudistuksen 100 %:n palkkatuen osalta, koska on kohtuutonta rajata palkkatuen mahdollisuuksia tilanteissa, joissa palkkatuki on ainoa työllistymiskeino.

Lisää työttömiä ihmisiä

Mikäli hallituksen esitys toteutuisi, se heikentäisi järjestöjen mahdollisuuksia työllistää heikossa työmarkkina-asemassa olevia henkilöitä ja samalla syrjäyttäisi monet työelämän ulkopuolelle.

Lisää nälkäisiä ihmisiä

Uudistuksen katastrofaaliset vaikutukset heijastuisivat monella tavalla niin järjestöjen tukityöllistettyihin kuin toimintaan osallistuviin henkilöihin, sillä muun muassa järjestöjen ruoka-aputyö ei ole mahdollista ilman palkkatuella työllistettyjä ihmisiä.

Lisää näköalattomia ihmisiä

Järjestöt joutuisivat supistamaan toimintojaan tai lopettamaan toimintansa kokonaan, jolloin kunkin järjestön asiakkaiden palvelut siltä alueelta vähenisivät. Työkokeilupaikkoja olisi jatkossa tarjolla entistä vähemmän. Entisestäänkin kuoppaiset ja mutkikkaat elämänpolut muuttuisivat vielä liukkaammiksi ja mutaisemmiksi.

Lue Sininauhaliiton avoin kirje ministereille täältä.

Sininauhaliitto, sen jäsen- ja sisarjärjestöt ovat useaan kertaan esittäneet vakavan huolensa lausunnolla olleesta hallituksen palkkatukiuudistusesityksestä.

Palkkatukiuudistuksen esitystä koskevat lausuntomme ja kommenttimme

Lisää palkkatukiuudistusesityksestä