Mies ja nainen katsovat kohti tietokoneen ruutua etsien tietoa

Kannanotto: päihde- ja mielenterveysjärjestöjen valtionavustuksista ei tulisi leikata

Sosiaali- ja terveysjärjestöt ovat merkittävä osa suomalaista sote-palvelujärjestelmää. Sininauhaliitto on mukana järjestöjen yhteisessä kannanotossa, jossa ilmaistaan syvä huoli hallituksen suunnitelmista leikata 100 miljoonaa euroa järjestöjen valtionavustuksista lähivuosina.

Kannanotossa järjestöt* haluavat muistuttaa hallitusta järjestöjen työn merkityksestä yhteiskunnassa. Leikkauksien toteutuessa järjestöt joutuisivat karsimaan palveluistaan ja toiminnoistaan, joka tulisi vaikuttamaan erityisesti heikossa asemassa oleviin ihmisiin. Järjestöjen näkemyksenä on, että leikkaukset eivät ole aitoja säästöjä, vaan toteutuessaan ne tulevat kasvattamaan julkisen palvelujen tarvetta.

”Järjestöillä on ainutlaatuinen kyky tavoittaa ja kohdata poikkeuksellisen vaikeaan tilanteeseen päätyneitä ihmisiä – myös heitä, joita julkiset palvelut eivät onnistu tavoittamaan. Järjestöjen tarjoama usein ammatillinen vertaistuki ja apu arjen asioissa tuovat lohtua, rakkautta ja myös muutosta ihmisten elämään,” toteaa Sininauhaliiton toiminnanjohtaja Pekka Lund.

Järjestöt luovat luottamusta yhteiskuntaan

Sininauhaliiton Toivo-verkkomediassa ilmestyneessä tuoreessa artikkelissaan ”Supervoimaiset järjestöt” Pekka Lund nimeää järjestöjen supervoimiksi aatteellisuuden, vapaaehtoisuuden ja vertaisuuden.

”Tukiessaan järjestöjä yhteiskunta tukee luottamuksen rakentumista siellä, missä luottamus on rakoillut. On vaikea keksiä, mikä olisi parempi tai kustannustehokkaampi tapa ostaa luottamusta yhteiskuntaan – ja mikä olisi tärkeämpää, kuin luottamuksen vahvistaminen,” Lund painottaa.

Tutustu järjestöjen yhteiseen kannanottoon

Lue Pekka Lundin artikkeli “Supervoimaiset järjestöt”

Tutustu Toivo-verkkomedian artikkeleihin

Lisätietoja: