Käsihuoltamosta mukaan pehmeät kädet

Mitä kädet kertovat?

Kädet kertovat osaamisen lisäksi toiveista, haaveista, unelmista, tunteista, tahdosta ja kaipuusta.

Kirkkopäivillä Aseman pysäkin Soittoruokalassa 18.5.2019 oli mahdollisuus myös niska-hartiahierontaan ja käsihoitoon. Kädet kuorittiin kahvinporoista ja öljystä tehdyllä kuorintaseoksella, joka huuhdeltiin pois, ja kädet sai halutessaan vielä kosteuttaa käsivoiteella.

Käsikuorintaa tehdessä mietimme yhdessä, mitä tärkeää kädet ovat tehneet ja mitä ne haluaisivat vielä tehdä:

Olen tehnyt maalaistöitä ja jotakin kirjoitushommia, siivoushommia. Haluaisin hienostella. – Tuula

Haluaisin tehdä käsilläni vielä paljon hyvää ja kaunista. – Riitta

Käteni ovat sanojen työkalu. – Anna

Siunatut kädet. On rukoiltu, lyöty, melottu, hiihdetty. Hyvää haluan tehdä. – Kauko

Minulla on ompelimo, turkista ja nahkaa. Tulevaisuudessa haluan piirtää. Käsillä tehdessä pystyy tyhjentämään pään! – Sinikka

Hieron omia kipeitä kohtia, lonkkaa, hartioita, kasvoja. – Tarja

Käteni ovat hoitaneet lapsia. Haluaisin tehdä enemmän käsitöitä. – Marianne

Mitä sinun kätesi kertovat?
Kädet kuvaavat tekojamme.
Kädet kuvaavat osaamistamme, osaaminen on osa minuutta, identiteettiä.
Kädet kuvaavat tahtoamme.
Kätemme jälki jää näkyviin meidän lähdettyämme.
Maailma rakentuu meidän kaikkien kädenjälkien yhteisestä summasta.
Kädet kertovat ihmisestä.
Kädet – käsittää, käsissä on paljon hermoja ja ne ovat suorassa yhteydessä aivoihin.
Käsien hoitaminen on huolenpitoa itsestä.

Kädet kertovat – Tyynelän Räätäli-projektissa tehty kirjanen

Käsihuoltamon tarjosi Sininauhaliiton Ruokajonosta osallisuuteen -hanke. Soittoruokalan järjestäjinä toimivat Kirkkopalvelujen Kotimaanapu ja paikalliset ruoka-aputoimijat Sininauhaliitto, ViaDia, Jyväskylän Katulähetys sekä Jyväskylän seurakunnan diakoniatyö.

Teksti: Anna-Liisa Karhula
Kuva: Pirkko Huopalainen