Valo kajastaa puiden läpi metsässä.

Toivon rasteilla 18.11. keinoja riippuvuuksista toipumiseen ja tukea riippuvaisten läheisille

Tampereen seurakuntayhtymän tiedote 8.11.2023: Kalevan kirkossa esitellään lauantaina 18. marraskuuta keinoja riippuvuuksista toipumiseen, sekä kerrotaan riippuvaisten läheisten tueksi kehitetyistä menetelmistä. Toivon rastit -tapahtuma järjestetään Kalevan kirkon kirkkosalissa ja kokoontumistiloissa kello 12–18.30. Tapahtumaan on ennakkoilmoittautuminen.

Toivon rastit -tapahtuma on suunnattu riippuvuuksista toipuvien parissa työskenteleville ammattilaisille ja opiskelijoille, riippuvuudesta toipuville ja riippuvuuksista kärsivien läheisille. Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Sininauhaliitto ja Tampereen Eteläinen seurakunta.

– Päihderiippuvuus tai jokin muu riippuvuus koskettaa todella monia ihmisiä, sillä riippuvuusongelma vaikuttaa myös läheisiin, sanoo Tampereen Eteläisen seurakunnan johtava diakoniatyöntekijä Taru Myllymäki.

Sininauhaliiton hengellisen työn kehittäjä Tuomo Salovuori kertoo, että Toivon rastit -tapahtuma painottuu riippuvuuksista toipuvien tukemistyöhön.

– Tapahtuma on tarkoitettu paitsi toipujien parissa työskenteleville, myös heille, jotka haluavat saada eväitä omaan toipumiseensa. Riippuvuuksista kärsivien läheisille puolestaan annetaan suuntaviittoja omasta hyvinvoinnista huolehtimiseen, kertoo Salovuori.

Iltapäivän aikana kuullaan asiantuntijoiden luentoja ja kokemusasiantuntijoiden puheenvuoroja. Tapahtumassa on myös seitsemän työpajaa, joissa käsitellään erilaisia riippuvuuden muotoja ja niistä toipumista, sekä vertaisryhmien merkitystä. Riippuvaisten läheisille on tapahtumassa oma työpajansa.

Tapahtumaan ja työpajoihin on ennakkoilmoittautuminen. Tapahtumaan tulee ilmoittautua viimeistään 12. marraskuuta. Toivon rastit -tapahtuma on osallistujille maksuton, ruokailu (10 euroa) on omakustanteinen.

Iltatapahtumassa kello 17 Kalevan kirkossa esiintyy laulaja Jippu. Konsertti on kaikille avoin ja maksuton, eikä vaadi ennakkoilmoittumista.

Toivoa ja arkipäivän ihmeitä riippuvuuksista kärsiville, Silta-lehti 1.11.2023 (linkki)
Toivon rastit -tapahtumatiedote & ohjelma (linkki)

Lisätietoja:

Taru Myllymäki, Tampereen Eteläinen seurakunta, taru.myllymaki@evl.fi, 050 591 6557

Tuomo Salovuori, Sininauhaliitto, tuomo.salovuori@sininauha.fi, 040 581 8244