Ohita valikko

Kenen ääni kuuluu rahapelikeskustelussa?

Pelaajien ja heidän läheistensä äänen pitäisi kuulua arpajaislain toisessa vaiheessa, Inka Silvennoinen kirjoittaa.
JAA

Yhteiskunnallisessa keskustelussa on monenlaisia ääniä. On ääniä, jotka ovat vahvoja, kuuluvia ja joilla on vaikutusta. Ääniä, jotka peittävät alleen vastaväitteet ja hankalat kysymykset.

On ääniä, jotka ovat varovaisia ja hiljaisia. Ääniä, jotka vain kuiskaavat. Tai pelosta ja häpeästä vaikenevat kokonaan.

Rahan ääni on perinteisesti voimakas. Mutta puhuttaessa rahan puutteesta tai sen käyttöön liittyvistä ongelmista, harva haluaa julkisesti avata suutaan.

Rahapeliongelma on usein salattu, eikä se näy ulospäin. Siihen liittyy syyllisyyttä ja häpeää, jotka hiljentävät ja saavat vaikenemaan.

Peluuri on monesti taho, josta pelaaja tai läheinen hakee ensimmäiseksi apua ja uskaltaa todeta ongelmansa ääneen.

Pelaajien tarinoissa on voimaa pysäyttää kerta toisena jälkeen.

Olen vuosia tehnyt töitä pelihaittojen parissa, mutta yhä pelaajien kokemukset ja tarinat tulevat iholle. Niissä on voimaa pysäyttää kerta toisensa jälkeen. Voimaa muistuttaa, miksi haluan tehdä tätä työtä ja ketä varten sitä tehdään.

Meillä Peluurissa ja Tiltissä kertynyt asiantuntemus kiinnittyy vahvasti pelaajien tarinoihin ja kokemuksiin. Tätä asiantuntemusta tarvitaan myös päätöksenteossa. Ensin on kuunneltava tarkalla korvalla ja sen jälkeen pidettävä ääntä niiden puolesta, joiden ääni ei yksinään kanna.

Kiinnostuksella odotan kevään aikana käynnistyvää arpajaislain toista vaihetta, jossa määritellään monia rahapelihaittojen ehkäisyn ja vähentämisen kannalta tärkeitä kysymyksiä. Tähän vaiheeseen liittyy monenlaisia toiveita, jotka kilpailevat kuulluksi tulemisesta.

Nähtäväksi jää painavatko vaakakupissa enemmän rahapelituotot vai haittojen ehkäisy.

Jos ongelmallisesti pelaavien ja heidän läheistensä kokemukset nyt sivutetaan, kuulematta jäävät ne, joilla on eniten hävittävää.

Inka Silvennoinen, Pelihaittapalveluiden yksikön päällikkö

* Peluurin auttava puhelin ja sähköiset palvelut sekä tieto- ja tukipiste Tiltin kasvokkaisen kohtaamisen palvelut muodostavat Sininauhaliiton Pelihaittatyön kokonaisuuden. Lisätietoa www.peluuri.fi www.tiltti.fi