Marraskuussa rikomme hiljaisuuden

Kansainvälistä päivää naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamiseksi vietetään 25.11.

70 prosenttia kaikista maailman naisista joutuu väkivallan uhriksi elinaikanaan. Naisiin kohdistuvalla väkivallalla on monta muotoa. Se voi olla fyysistä, seksuaalista, psykologista tai taloudellista väkivaltaa. Se voi olla mitä tahansa kotiväkivallasta ihmiskauppaan ja kunniaväkivaltaan. Väkivallan tekijä voi olla oma kumppani, perheenjäsen tai tuntematon henkilö.

Naisiin kohdistuvalla väkivallalla on vakavat seuraukset ja sen kustannukset yhteiskunnalle ovat hirvittävät. Se rikkoo perustavanlaatuisia ihmisoikeuksia, se huonontaa yhteiskunnan tuottavuutta, heikentää inhimillistä pääomaa ja talouskasvua. Naisiin kohdistuva väkivalta on ihmisoikeusrikos, joka ei tunnu loppuvan. Ei anneta tämän jatkua.

Vaatimalla ilman viivytyksiä ja tekosyitä väkivallan ennaltaehkäisyä asennekasvatuksella, lakimuutoksilla, väkivallan uhrien selviämisprosessia tukemalla ja tarvittavilla resursseilla – erityisesti tänä tärkeänä teemapäivänä – olet osa kansainvälistä liikettä, jonka ainoa tavoite on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettaminen.

”Riko hiljaisuus. Kun näet naisia ja tyttöjä vastaan kohdistuvaa väkivaltaa, älä pysy sivussa. Toimi.”

Ban Ki-moon, YK:n pääsihteeri

”Herra, älä muista vain hyviä ihmisiä, vaan myös pahoja.
Äläkä muista vain niitä kärsimyksiä, joita he ovat aiheuttaneet meille,
vaan myös hedelmiä, joita me olemme kantaneet niiden kärsimysten ansiosta:
toveruutta, nöyryyttä, rohkeutta.
Muista sydämen suuruutta, joka kasvoi niistä.
Ja kun astumme tuomioistuimesi eteen, anna kaikkien hedelmien, joita olemme kantaneet,
koitua heidän anteeksiantamuksekseen. Amen.”

Äiti Maria Skobtsova (1891-1945)

Teemapäivän kotisivut

Naisiin kohdistuvasta väkivallasta THL:n sivuilla

Yhdistykset ja muut toimijat voivat  järjestää päivän aikana tapahtumia, jotta tietoisuus ongelmasta lisääntyisi ja pitää aihetta muilla tavoilla esillä.

Asta Juntunen,
järjestöpäällikkö