Rahapelihaittojen torjumisen on ohjattava peliyhtiöiden yhdistymistä

Kyse on isoista rahoista. Niistä osa tulee ongelmapelaajien taskusta.

Mielipidekirjoitus julkaistiin Helsingin Sanomissa 25.6.2016

Rahapelijärjestelmämme muuttuu ensi vuonna, kun Raha-automaattiyhdistys, Veikkaus ja Fintoto yhdistyvät yhdeksi peliyhtiöksi. Uudistuksen tavoitteena on pelaamisesta aiheutuvien haittojen ehkäisyn ja vähentämisen tehostaminen.

Uudistuksen käytännön toteutuksessa ja aiheesta käytävässä julkisessa keskustelussa painottuu kuitenkin pelitoiminnan tuottojen varmistaminen ja pelien saatavuuden parantaminen. Yksinoikeusjärjestelmä on tärkeä tulonlähde järjestöille, kuten esimerkiksi Tero Hakola huomioi (HS Merkintöjä 26.5.).

Rahapeliongelmat ovat konkreettisia inhimillisiä tragedioita, jotka esimerkiksi arjen talousvaikeuksien, henkisen ja fyysisen poissaolon, häpeän tai häätöjen kautta vaikuttavat myös pelaajan läheisiin. Pelaamisen haittojen kokonaiskustannuksia yhteiskunnalle ei tiedetä.

Vastuupuhetta viljellään ahkerasti. Muiden muassa rahapelitoimintojen yhdistämistä johtavan Olli-Pekka Kallasvuon mukaan rahapelituottoja voidaan kasvattaa – vastuullisesti. Se, mitä haitat käytännössä ovat ja miten niitä konkreettisesti ehkäistään ja vähennetään, jää sivurooliin sekä julkisessa keskustelussa että pelipolitiikan toteuttamisessa.

Olisi syytä pysähtyä pohtimaan kohtuutta. Uudistusta ohjaa tosiasiassa enemmän taloudellinen intressi kuin tavoitteeksi asetettu haittojen torjuminen. Kuten Hakolakin totesi, kyse on isoista rahoista. Niistä osa tulee ongelmapelaajien taskusta.

Tarvitaan lisää tehokkaiksi havaittuja toimenpiteitä eri tasoilla. Haittojen ehkäisyn ohella on panostettava korjaavaan työhön. Nyt moni pelaaja jää vaille tarvitsemaansa hoitoa. Rahapeliongelman hoidon rahoitus tulisi varmistaa osana arpajaislain uudistamista.

Suomalaisen pelijärjestelmän tuottamaa rahaa käytetään monien hyväksi, ja edunsaajat puolustavat taloudellisia intressejään. Tarvitsemme uskallusta ja tahtoa keskustella haittojen ehkäisyn ja vähentämisen käytännön tavoitteista ja siitä, mitä uuden peliyhtiön vastuullisuus todella tarkoittaa.

Tämä on myös edunsaajien etu pitkällä aikavälillä, sillä yksinoikeusjärjestelmä on oikeutettu toimimaan vain, jos se pyrkii aidosti ja järjestelmällisesti saavuttamaan sille asetetut tavoitteet.

Mari Pajula

kehittämispäällikkö, Peluuri

Maria Heiskanen

väitöskirjatutkija

Helsingin yliopisto

Kirjoitus Helsingin Sanomien verkkosivuilla.