Rahapeliongelmista kärsiviä ihmisiä auttavat työntekijät kaipaavat lisää talousosaamista

Rahasta ja talousasioista puhutaan rahapeliongelmien hoitopalveluissa. Asiakkaita ohjataan kontrolloimaan rahankäyttöään ja suunnittelemaan pienellä budjetilla sujuvaa arkea. Moni työntekijä kuitenkin ehdottaa, että rahapeliongelmien hoito- ja tukipalvelun yhteydessä olisi työntekijä, joka olisi perehtynyt talous-, velka- ja toimeentulo-ongelmien ratkaisemiseen.

Peliklinikan tutkija Maria Heiskanen kartoitti, miten talous- ja velkavaikeuksista kärsiviä ihmisiä autetaan rahapeliongelmaisille tarkoitetuissa tuki- ja hoitopalveluissa. Talousasioiden neuvontaa varten asiakkaat ohjataan kuntien ja järjestöjen talous- ja velkapalveluihin. Tärkeintä on kuitenkin ensin saada pelaaminen hallintaan: taloudelle ei voi eikä kannata tehdä mitään ennen kuin pelikäyttäytyminen muuttuu.

Rahankäytön kontrollia ja sujuvaa arkea

Rahankäyttöä pohditaan paljonkin esimerkiksi rahankäytön kontrollin näkökulmasta. Asiakkaiden kanssa mietitään erilaisia tapoja kontrolloida rahankäyttöä, kuten pelaajan itse asettamia rajoituksia pelaamiseen (sisäänpääsykiellot pelipaikkoihin tai pelisivuille pääsyn estot). Rahankäytön vastuun voi siirtää myös läheiselle kuten puolisolle tai vanhemmille.

Asiakkaiden kanssa keskustellaan myös siitä, mitä pienellä rahalla eläminen tarkoittaa tai miten sopeutua pitkäänkin velkojen takaisinmaksuun. Rahan puute voi olla henkisesti raskasta ja pyöriä mielessä jatkuvasti. Tärkeää on auttaa asiakkaita elämään sujuvaa ja merkityksellistä arkea pelaamisesta aiheutuneista talous- ja velkavaikeuksista huolimatta.

Yhteistyön tiivistämistä ammattilaisten välillä

Hoitopalveluiden työntekijät kannustavat asiakkaita ottamaan yhteyttä talous- ja velkapalveluihin, mutta moni haastatelluista työntekijöistä kertoi olevansa varovainen puhuessaan erilaisista ratkaisuista taloustilanteen selvittämiseksi. Virheellisen tiedon antamista halutaan välttää. Useampi ehdottikin, että rahapeliongelmien hoito- ja tukipalvelun yhteydessä olisi työntekijä, joka olisi perehtynyt talous-, velka- ja toimeentulo-ongelmien ratkaisemiseen. Myös koulutusta näistä teemoista toivottiin enemmän.

Pelaaminen ensin hallintaan

Haastatellut työntekijät korostivat, että ensin on keskityttävä siihen että asiakas saa pelaamisensa hallintaan: taloudelle ei voi eikä kannata tehdä mitään ennen kuin pelikäyttäytyminen muuttuu. Asiakkaat saattavat tehdä suunnitelmia talouden järjestelemiseksi, mutta suunnitelmat ovat hyödyttömiä jos talousvaikeuksien syy eli pelaaminen ei ole yhtälöstä poissa. Asiakkaita saattaa pitää peleissä kiinni toive voitosta, joka ratkaisisi velkaongelmat.

Tutustu selvitykseen

Maria Heiskanen (2018): Talous- ja velkavaikeuksien kohtaaminen rahapeliongelmissa auttavissa tuki- ja hoitopalveluissa

Selvityksen liitteenä löytyy on myös kooste apua ja infoa talousvaikeuksiin ja budjetointiin tarjoavista tahoista.

Selvitystä varten haastateltiin kahtatoista henkilöä, jotka työskentelevät tuki- ja hoitopalveluissa rahapeliongelmia kohdanneille pelaajille, läheisille ja ammattilaisille.

Corinne Björkenheim
Projektipäällikkö, Peliklinikka