Kaksi keski-ikäistä naishenkilöä katsovat yläviistoon hym

Saako mielenterveys- ja päihdejärjestöjen aktiivinen ja vaikuttava yhteistyö jatkua Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen kanssa?

Sininauhaliitto otti kantaa Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen talousarvioesityksen järjestöavustusten leikkauksiin

Päihde- ja mielenterveystoimijoiden avustukset tuovat hyvinvointialueelle merkittäviä summia haavoittuvien kohderyhmien tueksi. Jos järjestöavustuksia supistetaan, niin valtakunnalliset järjestöt joutuvat suuntaamaan toimintaansa niille alueille, joissa hyvinvointialueen tai kunnan avustusta on paremmin saatavilla. Tämä tarkoittaa Länsi-Uudenmaan alueen asukkaiden hyvinvointierojen kasvamista.

Leikkaukset lisäävät hyvinvointierojen kasvua ja vaikuttavat alueen väestön hyvinvointiin laajasti. Sininauhaliiton toiminnanjohtaja Pekka Lund patistaa:
– Hyvinvointialueiden päättäjien on välttämätöntä ymmärtää, että sotejärjestöt ovat keskeinen kumppani yhteisten alueen asukkaiden auttamisessa ja yhteisten tavoitteiden saavuttamisessa. Järjestöt auttavat nimenomaan sote-uudistuksen ydintavoitteessa: painopiste siirtyy varhaiseen tukeen, pois kalliista erikoissairaanhoidosta. Järjestöjen avustaminen on opittava näkemään tuottavana investointina eli tuottona, ei kuluna!

Kannanoton ”Onko meillä varaa? Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen talousarvioesityksen järjestöavustusten leikkaukset 17.11.2023” on allekirjoittanut 29 Länsi-Uudenmaan päihde- ja mielenterveysjärjestöä.