Sinipulssin väkeä

Sininauhaliiton jäsenyhteisöt eivät hyytyneet koronaan - asiakkaista otettiin koppia uusin tavoin

Jäsenyhteisöissä huomattiin viestinnän nousevan poikkeustilan aikana entistäkin tärkeämmäksi työkaluksi.

Sininauhaliiton jäsenyhteisöt ovat lähteneet hyvin ratkaisukeskeisesti miettimään tapoja järjestää asiakas- ja päiväkeskustoimintaa poikkeusaikanakin. Jäsenyhteisöt korostavat viestinnän ja someosaamisen merkitystä.

Sininauhaliitto järjesti juhannusviikolla jäsenyhteisöjen päiväkeskuksille verkkotapaamisen, joka oli jatkoa toukokuiselle ”Päiväkeskustoiminta ja koronakriisi” -verkkotapaamiselle. Mukana oli tällä kertaa parikymmentä jäsenyhteisöjen edustajaa ympäri Suomen.

Kuulimme käytännön kokemuksia päiväkeskustoiminnan palauttamisesta jäsenyhteisöjemme Nurmon Sininauhan sekä Pelkosenniemen ja Savukosken Sinipulssin esimerkein, sekä asiakastyön käynnistämiskuulumisia mm. Peliklinikan Tiltistä.

On hienoa kuulla, miten hyvin jäsenyhteisöissämme on mukauduttu poikkeusoloihin. Toimintoja on muokattu hyvin näppärästi päiväkeskusten kiinnioloaikanakin niin, että asiakkaat tulevat edelleen kohdatuiksi ja asiakkaat tavoittavat yhteisöt.

Sininauhasäätiön työntekijöitä maskien kera.
Sininauhasäätiön nuorten kohtaamis- ja tukipiste Nuoli avasi ovensa yöpyjille pitkän tauon jälkeen 8.6. Asiasta viestittiin eri somekanavissa. Kuva Nuolen Facebook-sivuilta.

Sininauhasäätiö muistutti meitä kaikkia viestimisen tärkeydestä: on tärkeää jakaa ajankohtaisesta tilanteesta avoimesti tietoa päiväkeskusten kävijöille.

Tiedon jakaminen lisää turvallisuuden tunnetta.

Nurmon Sininauhan somepäivitys.
Nurmon Sininauha tarjosi korona-aikana mm. puhelinkeskusteluja. Kuva Nurmon Sininauhan Facebook-sivuilta.

Nurmon Sininauhan toiminnanjohtaja Jesse Keskinen kertoi, että koronaohjeistuksia on käytetty niin hyvin kuin tilat ja resurssit vain antavat myöten.

– Päiväkeskusten asiakkaat ovat sitoutuneet yhteisiin hygienia- ja turvallisuusohjeisiin pääsääntöisesti hyvin.

Sinipulssin somepäivitys.
Sinipulssi on tarjonnut mm. teemoitettuja ryhmäpuheluita. Kuva Sinipulssin Facebook-sivuilta.

Mennyt kevät on tuonut jäsenyhteisöihin myös uusia työtapoja, jotka jäävät pysyvään käyttöön: some-kohtaamista ovat lisänneet asiakkaiden kanssa ainakin Kaakkois-Suomen Sininauha ja Sinipulssi. Etäyhteydenpito Facebookin kautta jää heille toimintatavaksi. Upeaa toimintaa!

Toiminnan muuttaminen ei ole vaatinut mitään tähtitiedettä, vaan sitä, että muutokset tehdään kävijöiden etua huomioiden –  ja arjen järjellä. Iloinen ja tärkeä uutinen on myös se, että jäsenyhteisöjen päiväkeskusten kävijät ovat löytäneet toimintoihin takaisin melko hyvin.

Sininauhaliitto on ylpeä ratkaisuhenkisistä jäsenyhteisöistään!

Pääkuva: Sininauhaliiton jäsenyhteisön Sinipulssin työntekijöitä Pelkosenniemellä ja Savukoskella. Kuvan ottamisen aikaan toukokuun alussa työntekijät pystyivät tervehtimään asiakkaita vain ovella. Kuva Sinipulssin Facebook-sivuilta.