Vanha mies tetson päässä katsoo kaukaisuuteen

Tiedote: Rahapelien markkinoinnin vapauttaminen merkittävä riski järjestelmäuudistuksessa

Sininauhaliiton rahapelihaittatyötä toteuttava Peluuri julkaisi tiedotteen 5.2.2024: Rahapelien markkinoinnin vapauttaminen merkittävä riski järjestelmäuudistuksessa - Ongelmallisesti pelaaville hinta voi olla kova. Peluurin yksikön päällikkö Inka Silvennoinen painottaa: Suomessa tavoitteena tulisi olla rahapelien markkinoinnin täyskielto

Tiedotteessa otetaan kantaa rahapelihaittojen markkinointiin lisenssijärjestelmän toteutuessa: ”Jos hallitusohjelman linjaus rahapelaamisen lisenssijärjestelmästä toteutuu sellaisenaan, kaikkein eniten haittoja ja riippuvuutta aiheuttavien pelimuotojen markkinointi vapautuu Suomessa. Tässä Suomi olisi menossa eurooppalaiseen vastavirtaan. Monissa muissa Euroopan maissa rahapelaamisen markkinoinnin sääntelyä tiukennetaan tai markkinointi on jopa kokonaan kielletty.

Suomi siirtyy rahapelaamisessa lisenssijärjestelmään viimeistään vuoden 2026 alusta alkaen, jos hallitusohjelman linjaus asiasta toteutuu. Lisenssijärjestelmään siirtyisivät netissä pelattavat kasinopelit ja raha-automaattipelit sekä urheiluvedonlyönti. Kaikki nämä pelimuodot on määritelty korkean riskin peleiksi.”

Peluurin yksikön päällikkö Inka Silvennoinen sanoo.”Netissä pelattavat kasinopelit ja raha-automaattipelit sekä urheiluvedonlyönti on määritelty korkean riskin peleiksi ja ne aiheuttavat eniten riippuvuutta ja rahapelihaittoja. Tutkimusten perusteella tiedämme, että rahapelimarkkinointi vaikuttaa ihmisten asenteisiin, lisää pelaamista ja riskinottoa. Nyt meillä onkin edessämme aito riski siitä, että ongelmallinen rahapelaaminen lisääntyy entisestään. Jo tällä hetkellä yli 900 000 suomalaista kärsii siitä joko pelaajana tai pelaajan läheisenä.”

Inka Silvennoinen painottaa, että Suomessa tavoitteena tulisi olla rahapelien markkinoinnin täyskielto

Lue koko tiedote 5.2.24 Peluurin sivuilta (linkki)

Lisää aiheesta:

Tiedote 16.1.23Sininauhaliiton tiedote Rahapelijärjestelmän uudistusta ei saa alistaa tuotontavoittelulle 16.1.23

Sininauhaliiton Toivo-verkkomedia: Rahapelipolitiikkaa käsittelevä teemakokonaisuus.