vanhempi ja pari nuorta aidalla

Tule kehittämään uutta tukea läheisille nuoren huumeiden käytön synnyttämässä kriisissä

Sininauhaliitto ja Irti Huumeista ry etsivät ammattilaisia kehittäjäryhmään. Koulutamme kehittäjäryhmän jäsenet tukimallin käyttöön.

Kehitämme uutta tukimuotoa läheisille tilanteessa, jossa nuoren huumeiden käyttö aiheuttaa kriisin. Etsimme nyt  lyhytkestoista tukea antavan mallin kehittäjäryhmään ammattilaisia, jotka työssään kohtaavat huumeita kokeilleiden tai käyttävien nuorten läheisiä.

Koulutamme kaikki osallistujat mallin käyttöön ja samalla kehitämme sitä eri toimintaympäristöihin sopivaksi. Palaset-malli perustuu perustuu kansainvälisen Addiction and the Family International Network -verkoston 5-Step –menetelmään Se on kehitetty Sininauhaliiton ja Irti Huumeista ry:n Palaset eteenpäin -hankkeessa, joka käyttää omassa asiakastyössään jo mallia käytännössä.

– Malli on käytännön työkalu, jota ryhmään osallistuva pystyy hyödyntämään mallia omassa työssään kohdatessaan läheisiä. Toivomme, että osallistujalla olisi mahdollisuus jo koulutuksen aikana aloittaa työskentely asiakkaan kanssa ja kokeilla mallia heti käytäntöön, projektipäällikkö Sanna Tanskanen kertoo.

Malli koostuu kuudesta teemasta, joita jokaista käsitellään omalla tapaamisellaan. Työskentelyyn voi osallistua yksi tai useampi läheinen ja myös nuori voi olla mukana tapaamisissa.

Ryhmässä on tarkoitus pohtia, mite mallia voitaisiin soveltaa eri ympäristöissä ja saada tukea mallin käyttöönottoon omassa työssä. On hyvä, jos koulutuksen rinnalla mallia pystyy kokeilemaan omassa asiakastyössään käytännössä.

Koulutus koostuu viidestä iltapäivän tapaamisesta sekä yhdestä seurantakokoontumisesta. Tapaamiset pidetään Herttoniemessä Helsingissä Palasista eteenpäin -hankkeen tiloissa (Hiihtäjäntie 7). Tilanteen vaatiessa koulutukset voidaan siirtää verkkoon.

Ryhmä kokoontuu tiistaisin 3.11, 24.11, 15.12, 12.1, 2.2. klo 12.00-16.00

Näiden lisäksi maaliskuussa järjestetään yhteinen tapaaminen sovittuna ajankohtana.

Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan >>

”Kokonaisuus oli hyvin rakennettu. Pidän tärkeänä, että ihminen vieraan kriisin keskellä saadaan oivaltamaan asioita niin omassa itsessä kuin ympärillä tapahtuvissa asioissa” (Palasista eteenpäin -hankkeen asiakkaan palaute)

Palasista eteenpäin -hankkeen työntekijät seisovat portaikossa, vieressä kyltti, jossa lukee hankkeen nimi. Aurinko paistaa takaapäpin heidän hiuksiinsa.

Ilmoittautumiset ja lisätiedustelut:
Sanna Tanskanen, projektipäällikkö, 044 769 9124, sanna.tanskanen@sininauha.fi