Nuppineuloista koottu sydän ilmoitustaululla

Uusi Eron silmässä -podcast tuo apua erokriisissä olevalle

Erötyön kehittäjä Irene Komun podcast-sarjassa on vieraina erotyön asiantuntijoita ja omista kokemuksistaan kertovia ihmisiä.

Erokriisin keskellä olevan ihmisen voi olla vaikea keskittyä lukemaan ja etsimään tietoa. Sininauhaliiton Eron silmässä -podcast-sarja on tehty ihmiselle, jota ero koskettaa juuri nyt. Podcastin ensimmäinen osa julkaistaan perjantaina 24.4.

Ohjelmasarja pureutuu eron peruskysymyksiin: tunteisiin, vuorovaikutukseen, itsetuntoon ja erosta selviytymiseen. Sininauhaliiton erotyön kehittäjä Irene Komun vieraina on erotyötä tekeviä ammattilaisia kuten parisuhdekouluttaja Marianna Stolbow ja perhe- ja paripsykoterapeutti Terhi Väisänen.

Oman kokemuksensa kautta erosta puhuu mm.  Herra Ylppö.

Eron silmässä -podcastin tunnuskuva, missä sinisellä pohjalla Sininauhaliiton logo, sydänkuvio, josta puolet katkoviivalla, sekä iso teksti "eron silmässä"– Toivon, että podcastimme tarjoaisi turvallisen hetken ja toivoa eron silmässä olevalle ihmiselle, seuraavan askelen eteenpäin. Podcast voi olla monelle helpompi tapa käsitellä tunteitaan, kuin kirjaan tarttuminen tai eroryhmään etsiytyminen, Irene Komu sanoo.

Myös päihdeteema käsittelyssä

Sininauhaliitto on viime vuosina kehittänyt eroapua erityisesti niille, joiden eroon tai eropohdintaan liittyvät päihteet. Tällaisia eroja on paljon Suomessa. Päihdeteemaa käsitellään myös tässä podcast-sarjassa.

– Erokriisissä olevien ihmisten tukemiseen olisi ylipäänsä hyvä löytää uusia keinoja, sillä tapaturmaisen tai alkoholiperäisen kuoleman riski on tutkitusti voimakkaasti koholla heti avioeron jälkeen, varsinkin miehillä.

Podcastit tarpeen koronakriisin aikaan

Suomessa on eletty runsaan kuukauden ajan poikkeustilassa, joten kasvokkain kokoontuvia eroryhmiä tai muita tilaisuuksia ei voi nyt järjestää. Keskittymiskyky voi olla koronastressin vuoksi koetuksella ja oman rauhallisen hetken löytyminen kotona vaikeaa. Reilun puolen tunnin mittaisen podcastin voi ottaa nappikuulokkeisiin lenkkikaveriksi.

– Erotilanteessa oleville tämä aika voi olla erityisen raskasta. Monen täytyy yhtäkkiä jaksaa toimia yhdessä saman katon alla epämääräisen pitkälle venyvä aika. Tai jos asumusero on juuri astunut voimaan, voi totaalinen yksin oleminen tuntua aluksi lohduttomalta. Toki joissakin tapauksissa ero voi olla myös helpotus, Komu toteaa.

Eron silmässä -podcast-sarja on kuunneltavissa perjantaina 24.4. alkaen viikon välein nimellä ”Eron silmässä” mm. seuraavissa kanavissa : Acast, Apple Podcasts, iTunes, Spotify, Google Play,Deezer ym.

Podcastin on tuottanut Slap Media.

Lisätietoja: Irene Komu, 050 574 8809, irene.komu@sininauha.fi

Lue lisää Sininauhaliiton erotyöstä >>