Vaiettumenetys.fi -verkkosivusto tuo esiin päihdekuolemaan liittyvän surun

Läheisen päihdekuolemasta voi olla vaikea kertoa. Moni omainen kokee häpeää, syyllisyyttä, epäonnistumisen tunteita, helpotustakin.

Alkoholiin kuolee noin 1700 suomalaista vuosittain.  Huumekuolleisuus on Suomessa EU:n korkeinta tasoa. Päihteet ovat myös mukana monissa tapaturmissa kuolemaan vaikuttavana tekijänä.  Jokainen kuolema on aina muutakin kuin tilasto. Menehtynyt on monta ihmistä: jonkun lapsi, sukulainen, ystävä, naapuri, ehkä puoliso, sisarus, isä, äiti tai isovanhempi.

Päihdekuolema on yhteiskunnassamme vaientava tabu, josta on vaikeaa puhua avoimesti ilman, että menetyskokemus ja koko menetetty elämä mitätöidään, Sininauhaliiton ikääntyneiden päihdetyön kehittäjä Katariina Hänninen sanoo.

Saman toteaa sivuston teossa mukana ollut, tarinansa jakanut muusikko Sana eli Sanna Rönnberg.

”Ystäväni kuoltua monet vaikenivat kuolemaan johtaneista syistä. Päihdekuolemat ovat mielestäni vaiettu aihe häpeän takia. Mietitään liikaa, mitä toiset tästä ajattelee ja leimataanko minutkin jotenkin läheisen päihdekuoleman takia.”

Helsinkiläinen Marko Luukkanen päätti olla avoin alusta lähtien.

”Meidän valintamme oli kertoa julkisesti Santerin kuolemasta. Mitenkään helpolta se ei tuntunut, mutta oikealta tavalta toimia. Kotimme olohuone täyttyi kukista ihmisten halutessa tervehtiä ja ilmaista osanottonsa. Tämä johtui varmasti pitkälti siitä, että olimme avautuneet asiasta jo aiemmin, jolloin läheiset ja ystävät tiesivät poikamme huumeriippuvuudesta.”

Vaiettumenetys.fi -sivustolla voi jakaa oma menetyskokemuksensa ilman pelkoa leimautumisesta tai kokemusta mitätöivästä vastaanotosta. Sivulle voi sytyttää äärettömän määrän tähtiä symboloimaan päihteisiin kuollutta läheistä, kirjoittaa viestin, jakaa kuvan ja läheiseen liittyvän muiston. Vaiettumenetys.fi avautuu pyhäinpäivänä 3.11.2018.

Sivuston ovat toteuttaneet yhteistyössä Sininauhaliitto, A-klinikkasäätiö, A-Kiltojen Liitto ry, Tukikohta ry, Surevan kohtaaminen -hanke, Kran rf sekä Helsingin Seurakuntayhtymä ja Vantaan seurakunnat.

Katariina Hänninen, kehittäjä, ikääntyneiden päihdetyö
katariina.hanninen@sininauha.fi  / 050 3100 669