Kaksi naista katsoo eteen ylös samaan suuntaan

Yhteistyö on voimaa järjestökentässä - Kan ja ViaDia solmivat sopimuksen

Kan ry ja ViaDia ry solmivat yhteistyösopimuksen, jolla tähdätään päihdeongelmaisten kokonaisvaltaiseen auttamiseen.

Suomesta ei löydy kovin montaa päihdetyötä tekevää tahoa, joka pystyy tarjoamaan apua ihmiselle kaikissa toipumiseen liittyvissä vaiheissa. Erilaista osaamista ja verkostoja yhdistämällä voidaan kuitenkin luoda ehyt polku, jonka päässä seisoo ehjempi ihminen.

Tämänkaltaisia ajatuksia taisi pyöriä Kan ry:n toiminnanjohtajan Jouko Vuorensalon (kuvassa oikealla) pään sisällä, kun hän otti yhteyttä ViaDian toiminnanjohtajaan Kristian Vilkmaniin viime vuonna .

– Mielestäni tärkeintä ei ole se, kuka auttaa vaan se, että päihdeongelmista kärsivä saa tarvitsemansa avun ja löytää oman polkunsa kohti raittiutta, Kan ry:n toiminnanjohtaja Jouko Vuorensalo painottaa. ViaDia ry:n toiminnanjohtaja Kristian Vilkman on samaa mieltä.

Järjestöillä taustallaan samanlaiset arvot

Miehet esittelevät Tampereella ViaDian tiloissa molempien yhdistysten hallitusten hiljattain hyväksymää yhteistyösopimusta. Sopimuksen sisältö on painavaa tekstiä. Molemmat yhdistykset sitoutuvat auttamaan mahdollisimman hyvin niitä lähimmäisiä, joilla on avun tarvetta ja haasteita elämänhallinnan kanssa. Yhteistyötä on tehty aiemminkin yksilö- ja paikallistasolla.

Sopimus haluttiin, jotta yhteistyöstä tulisi virallista ja sitä tehtäisiin ympäri maata. Molemmilla järjestöillä on pitkä historia auttamistyössä ja molemmat kuuluvat omaan kirkkokuntaansa. Kan ry:n takana on Suomen helluntaiherätys ja ViaDia ry:n takana Suomen vapaakirkko.

– Aloite sopimuksesta tuli Joukolta. Olemme tunteneet toisemme jo pitkään ja edustamiemme yhdistysten arvot auttamistyössä ovat samanlaisia. Siksi tällaisen sopimuksen tekeminen tuntui luontevalta. Kumpikin hyötyy siitä, että voimme tulevaisuudessa ohjata ihmisiä joustavasti eri palveluihin, kertoo Vilkman.

Ei pelkkä sopimus, vaan käytännön toimintaa

Sopimusteksti kannustaa paikallisen tason toimijoita yhteisiin tapahtumiin, projekteihin ja hankkeisiin. Järjestöjen toivotaan tukevan, rohkaisevan ja auttavan toinen toistaan eri puolilla Suomea.

– Kerromme toimintamme piirissä oleville lähimmäisille niistä mahdollisuuksista, mitä kumpikin järjestö tai järjestöämme lähellä oleva toimija tarjoaa. Sopimuksen tarkoitus on aivan käytännön tasolla toteuttaa kristittyjen yhteyttä ja lähimmäisenrakkautta koko yhteiskuntaan. Uskomme, että yhteistyössä on voimaa, vakuuttavat Vilkman ja Vuorensalo.

Molemmat sopimuksen solmineet järjestöt kuuluvat Sininauhaliittoon. Kan ry on ollut jäsen yli 40 vuotta. ViaDia liittyi nykyisellä nimellään Sininauhaliittoon vuonna 2007. Sen juuret ulottuvat kuitenkin aina vuoteen 1936, jolloin se oli Kristillinen raittiusliitto ry.

Teksti ja kuva: Ilkka Partanen