Hehkulamppu

Täydennyskoulutus Sininauhaliiton jäsenyhteisöjen lähihoitajille, Helsinki

Amiedu tarjoaa maksuttoman koulutuksen Sininauhaliiton jäsenyhteisöjen lähihoitajille.

Laatuhoitaja mielenterveys- ja päihdetyössä -koulutuksen tavoitteena on lisätä ja vahvistaa mielenterveys- ja päihdetyössä työskentelevien hoitajien/ohjaajien ammatillista osaamista. Koulutus noudattaa mielenterveys- ja päihdetyön osaamisalan 35 osp:n osion sisältöä. Koulutuksen tarjoava Amiedu on Suomen suurin ammatillisen lisäkoulutuksen järjestäjä ja työvoimapoliittisen koulutuksen tuottaja.

Aika: Alkaa 7.10.2019 ja kestää 16.12.2019 asti. Lähiopetuspäiviä on joka toinen viikko, 1 päivä/vk, klo 10–15.
Paikka: Amiedu, Valimotie 8, 00380 Helsinki
Hinta: Maksuton
Hakeminen koulutukseen: Sähköinen hakulomake www.amiedu.fi » Koulutushaku. Voit myös pyytää paperilomakkeen Amiedun asiakaspalvelusta. Lomake palautetaan osoitteella Amiedu Asiakaspalvelu, PL 151, 00381 Helsinki.
Haku päättyy: 2.10.2019

Koulutukseen voivat hakeutua kaikki sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset, jotka haluavat kehittää osaamistaan mielenterveys- ja päihdetyössä. Koulutus on avoin kaikille, mutta suunnattu etenkin Sininauhaliiton jäsenyhteisöjen työntekijöille. Koulutuksen jälkeen on mahdollista suorittaa näyttö (koskee sote-pt-lähihoitajatutkinnon suorittaneita). Näyttöä suorittavilta edellytetään lähihoitajan tutkintoa. Opinnot henkilökohtaistetaan.

Koulutus toteutetaan päiväopetuksena joka toinen viikko klo 10.00-15.00. Koulutuksessa hyödynnetään verkko-oppimisympäristöä.

Koulutus on osallistujille maksuton.

Koulutuksen sisältö

• Eettiset erityiskysymykset (kulttuuriset tavat ja niiden vaikutus mielenterveys- ja päihdehäiriöihin, kulttuurinen haastattelu menetelmänä)
  • Mielenterveyden häiriöt ja päihdeongelmat:
    • ahdistus ja ahdistuksenhallinta
    • syömishäiriöiden tunnistaminen ja ohjauskeinot työssä
    • persoonallisuushäiriöt ja epävakaan hoitomalli
    • nuorten aikuisten mielenterveysongelmat ja auttamisen erityispiirteet
    • itsemurhariskien tunnistaminen
    • kannabis ja kannabispsykoosi
  • Terveyden edistäminen ja osallisuuden vahvistaminen: Transsukupuolisuus (tutkimus ja hoito)
  • Moniammatillinen verkostotyö ja asiakkaan etujen valvonta
  • Turvallisuus ja työhyvinvointi (turvakoulutus)
  • Kriisien tunnistaminen mielenterveys- ja päihdetyössä (trauma- ja dissosiaatio-oireet)

Verkko-opetus

• Eettiset erityiskysymykset (kuoleman kohtaaminen ja saattohoito)
  • Ammatillisen osaamisen ja oppimisen kehittäminen
  • Keskeiset mielenterveyden häiriöt ja päihdeongelmat perusteoria (mielialahäiriöt, psykoosi ja skitsofrenia, ahdistuneisuushäiriöt, persoonallisuushäiriöt, syömishäiriöt, riippuvuudet)
  • Kaltoinkohtelu ja lähisuhdeväkivalta
  • Lääkehoidon erityiskysymykset mielenterveys- ja päihdetyössä
  • Terveyden edistäminen ja osallisuuden vahvistaminen (mm. liikunta kuntoutuksen muotona)
  • Suunnitelmallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä
  • Toipumisorientaatio ja läsnäoleva ammatillisuus
  • Mielenterveyden edistämisen taidot
  • Hyvinvointialan yrittäjänä toimiminen
  • Lääkehoidon ja lääkelaskennan tentit erikseen ilmoitettavana päivänä (näyttöä tekeville)

Katso lisää tietoja koulutuksesta Amiedun sivulta >>

Sirpa Pöllönen, projektipäällikkö
Sininauhaliitto ry
sirpa.pollonen@sininauha.fi

Anne Sipiläinen, kouluttaja
Amiedu
anne.sipilainen@amiedu.fi
puh. 0400 368256

Anne Ritvonen, kouluttaja
Amiedu
anne.ritvonen@amiedu.fi
puh. 050 3103530

Amiedun asiakaspalvelu
asiakaspalvelu@amiedu.fi
puh. 010 80 80 90

Amiedu pidättää oikeuden muutoksiin.