Kaakkois-Suomen Sininauhan asiakas Arto ja työntekijä Laura.

Ei moralisointia tai arvostelua, vaan apua - Kaakkois-Suomen Sininauhan asunnottomuustyön videoiden julkaisutilaisuus

"Itsellä oli mennyt usko kodin löytymiseen ja asioiden järjestymiseen."

Kun elämässä tulee vastaan ongelmia, joiden myötä asunnottomuus uhkaa, on tärkeää löytää juuri oikeanlaista apua. Kaakkois-Suomen Sininauha ry tekee työtä asunnottomuuden ehkäisemiseksi ja syrjäytymisen vähentämiseksi. Minkälaisia ovat asunnottomille tarjottavat palvelut? Tietävätkö päätöksentekijät, minkälaista on asunnottoman arki? Haluamme keskustella tästä aiheesta elokuussa. Julkaisemme silloin kolmiosaisen videosarjan siitä, mitä asunnottomuustyö merkitsee ihmisille, jotka saavat kodin ja mitä siitä ajattelevat asunnottomuustyön tekijät.

Aika: ke 26.8.2020 klo 10-11
Paikka: Teams-sovellus (Office 365:n tiimiyhteistyön keskus)
Ilmoittautuminen: 21.8.2020 mennessä sähköpostilla satu.toivanen@ks-sininauha.fi. Ilmoittautuneille lähetetään 24.8.2020 sähköpostitse linkki tilaisuuteen.

Sininauhaliitto ja sen jäsenyhteisö Kaakkois-Suomen Sininauha haluavat videoiden myötä herättää keskustelua asunnottomille tarjottavista palveluista ja päätöksenteosta.

Elämässä asiat kietoutuvat usein yhteen, toinen asia vaikuttaa toiseen. Asuminen koskettaa ihmistä, usein perhettä, kokonaisvaltaisesti ja syvästi. Se ei ole vain tekninen kysymys vaan elämää kannatteleva asia. Siksi asumisen tukeminen on aina koko ihmisen tai perheen elämän tukemista ja siksi se vaatii inhimillisyyttä eikä byrokraattisuutta.

– Haminassa ja Kotkassa tehtävä asunnottomuustyö on hyvä esimerkki siitä, kuinka rakentaa yhteistyötä eri tahojen välille, kohdata ihmiset heidän omassa arjessaan ja tukea heitä elämässä eteenpäin, usein muita toimijoita nopeammilla ja ketterämmillä tavoilla, Sininauhaliiton järjestötoiminnan asiantuntija Päivi Heimonen sanoo.

Kaakkois-Suomen Sininauhassa tehtävä työ ja heidän kohtaamiensa ihmisten tarinat tuovat esiin, että asuntopolitiikka ei ole vain asuntopolitiikkaa, vaan myös muun muassa perhe- ja työllisyyspolitiikkaa.

– Onnistunut asuminen säteilee koko elämään: mielenterveyteen, päihteiden käyttöön, lähisuhteisiin, työelämään. Ja siksi se on aina kannattava investointi, sekä yksilön että julkisen talouden näkökulmasta, Sininauhaliiton toiminnanjohtaja Pekka Lund toteaa.

Julkaisutilaisuudessa käydään vuoropuhelua Kaakkois-Suomen alueen päättäjien ja valtakunnallisten asiantuntijoiden sekä julkaistavien videoiden tarinoiden välillä.

Kiinnostuitko hyödyntämään videoita asunnottomien yön tapahtumassasi?

Ota yhteyttä:
toiminnanjohtaja Pekka Lund