Kaakkois-Suomen Sininauhan asiakas Arto ja työntekijä Laura.

Ei moralisointia tai arvostelua, vaan apua - Kaakkois-Suomen Sininauhan asunnottomuustyön videoiden julkaisutilaisuus

"Itsellä oli mennyt usko kodin löytymiseen ja asioiden järjestymiseen."

Onnistunut asuminen säteilee koko elämään: mielenterveyteen, päihteiden käyttöön, lähisuhteisiin, työelämään. Ja siksi se on aina kannattava investointi, sekä yksilön että julkisen talouden näkökulmasta. Sininauhaliitto ja sen jäsenyhteisö Kaakkois-Suomen Sininauha julkaisevat kolme videota asunnottomuuden hoidosta.

Aika: ke 26.8.2020 klo 10-11
Paikka: Teams-sovellus (Office 365:n tiimiyhteistyön keskus)
Ilmoittautuminen: 21.8.2020 mennessä sähköpostilla satu.toivanen@ks-sininauha.fi. Ilmoittautuneille lähetetään 24.8.2020 sähköpostitse linkki tilaisuuteen.

Julkaisemme kolmiosaisen videosarjan siitä, mitä asunnottomuustyö merkitsee ihmisille, jotka saavat kodin ja mitä siitä ajattelevat asunnottomuustyön tekijät. Sininauhaliitto ja sen jäsenyhteisö Kaakkois-Suomen Sininauha haluavat videoiden myötä herättää keskustelua asunnottomille tarjottavista palveluista ja päätöksenteosta.

Asumisen tukeminen vaatii yhteiskunnalta inhimillisyyttä

Elämässä asiat kietoutuvat usein yhteen, toinen asia vaikuttaa toiseen. Asuminen koskettaa ihmistä, usein perhettä, kokonaisvaltaisesti ja syvästi. Se ei ole vain tekninen kysymys vaan elämää kannatteleva asia. Siksi asumisen tukeminen on aina koko ihmisen tai perheen elämän tukemista ja siksi se vaatii inhimillisyyttä eikä byrokraattisuutta.

– Haminassa ja Kotkassa tehtävä asunnottomuustyö on hyvä esimerkki siitä, kuinka rakentaa yhteistyötä eri tahojen välille, kohdata ihmiset heidän omassa arjessaan ja tukea heitä elämässä eteenpäin, usein muita toimijoita nopeammilla ja ketterämmillä tavoilla, Sininauhaliiton järjestötoiminnan asiantuntija Päivi Heimonen sanoo.

Asuntopolitiikka on perhe- ja työllisyyspolitiikkaa

Kaakkois-Suomen Sininauhassa tehtävä työ ja heidän kohtaamiensa ihmisten tarinat tuovat esiin, että asuntopolitiikka ei ole vain asuntopolitiikkaa, vaan myös muun muassa perhe- ja työllisyyspolitiikkaa.

– Onnistunut asuminen säteilee koko elämään: mielenterveyteen, päihteiden käyttöön, lähisuhteisiin, työelämään. Ja siksi se on aina kannattava investointi, sekä yksilön että julkisen talouden näkökulmasta, Sininauhaliiton toiminnanjohtaja Pekka Lund toteaa.

Julkaisutilaisuudessa käydään vuoropuhelua Kaakkois-Suomen alueen päättäjien ja valtakunnallisten asiantuntijoiden sekä julkaistavien videoiden tarinoiden välillä.

Teaser & avauspuheenvuorot
  • Kaakkois-Suomen Sininauhan puheenjohtaja Martti Nakari
  • Sininauhaliiton toiminnanjohtaja Pekka Lund
”Miten autetaan niitä, jotka eivät itse löydä apua?” Kaakkois-Suomen Sininauhan asunnottomuustyö Haminassa ja Kotkassa
  • kommenttipuheenvuoro: Peter Fredriksson, erityisasiantuntija, asunnottomuuden vastainen työ: valtakunnallinen näky asunnottomuustyöhön ja järjestöjen merkitykseen siinä
”Se pelko oli ihan hermoja raastavaa.” Perheen tarina asunnottomuuden uhan kohtaamisesta
  • kommenttipuheenvuoro Marjo Seuri, palvelupäällikkö, aikuisten monialaiset palvelut, Kymsote: maakunnallinen näkökulma asunnottomuuteen ja alueelliseen yhteistyöhön asunnottomuuden ehkäisemiseksi
”Voiko hoitaa asioitaan jos ei oo kattoa pään päällä.” Arton tarina
  • kommenttipuheenvuoro: Hannah Honkanen, puheenjohtaja, Haminan kaupungin hyvinvointivaliokunta: paikallinen näkökulma asunnottomuuteen ja yhteistyöhön kuntalaisten, kunnan ja järjestöjen kesken

Loppusanat

• Kaakkois-Suomen Sininauhan toiminnanjohtaja Satu Toivanen

Kiinnostuitko hyödyntämään videoita asunnottomien yön tapahtumassasi?

Ota yhteyttä:
toiminnanjohtaja Pekka Lund