Enemmän kuin ruokaa. Valtakunnallinen ruoka-avun verkostotapahtuma

Voiko ruoka-avun rinnalle tarjota osallisuutta? Miten koronakriisi on vaikuttanut ruoka-apuun? Tule kuuntelemaan verkkoseminaaria!

Kutsumme mukaan ruoka-aputoimijat ja yhteisöllisten ruokailujen järjestäjät ympäri Suomen, yhteistyökumppanit, sidosryhmät ja muut ruoka-avusta kiinnostuneet.

Aika: ke 30.9. 2020 klo 9-14
Liity mukaan tästä: https://bit.ly/32k0B5R

Tapahtuma nykyaikaisesta ruoka-avusta on samalla myös Ruokajonosta osallisuuteen -hankkeen päätösseminaari. Tulokset ensimmäisestä valtakunnallisesta tutkimuksesta: miten koronakriisi vaikutti ruoka-apuun. Molemmat tutkimukset julkaistaan seminaarissa.

Ohjelma

9-9.45 päivän avauksessa pääset kartalle päivän järjestäjistä ja saat teaserin verran infoa Tampereen Kierto-hankkeesta, myös Tampereen apulaispormestari Jaakko Stenhällin kertomana.

9.45-10.15 saat päivitettyä 1990-luvun laman synnyttämän käsityksesi ruoka-aputoiminnasta 2020-luvulle. Nykytoiminnan esimerkki tulee Keski-Uudeltamaalta, Yhdessä katettu -verkoston Henna Kärjen ja Jappe Vilposen esittelemänä.

12.00-13.00 Sininauhaliiton Ruokajonosta osallisuuteen -hankkeen (2018-20) tutkimuksen ”Osallisuutta ruoka-avun rinnalle? Havaintoja ja näkökulmia toiminnan ääreltä” esittelevät tutkija Tuukka Niemi ja professori Juho Saari. Sininauhaliiton uusi julkaisu tuo kaivattua tietoa ruoka-avun osallistavista mahdollisuuksista ja haasteista, joita osallistavaan prosessiin voi liittyä. Samalla julkaisu tuo esiin ruoka-aputoimijoiden näkemyksiä, joista tutkimustieto on ruoka-avussa käyvien kokemuksiin verrattuna vähäistä. Kaikkea uutta toimintaa ei aina otettu vastaan riemumielin.

13-13.15 tietoisku Ruoka-apu.fi-sivustosta (tutustu ja kysy lisää vaikka heti: info@ruoka-apu.fi )

13.15-13.45 Hyvinvointitutkija Tuomo Laihiala kertoo ”Koronakriisin vaikutukset ruoka-apuun” -tutkimuksesta, joka toteutettiin yhdessä Osallistava yhteisö -hankkeen projektipäällikkö Reetta Nickin kanssa. Miten ruoka-aputoiminta selvisi koronakeväästä. Kuinka paljon ruoka-avun asiakasmäärät kasvoivat. Riittikö ruoka jaettavaksi. Kuka kantaa vastuun ja kenen se pitäisi kantaa. Mitä seuraavaksi?

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Anne Hyyrynen, projektipäällikkö, Ruokajonosta osallisuuteen -hanke ja seminaarijärjestelyt: anne.hyyrynen@sininauha.fi, p. 046 9232 572
Tuukka Niemi, tutkija, ”Osallisuutta ruoka-avun rinnalle?” -tutkimus: tuukka.niemi@sininauha.fi
Reetta Nick, projektipäällikkö, Ruoka-apu.fi, ”Koronakriisin vaikutukset ruoka-apuun” -tutkimus ja seminaarijärjestelyt: reetta.nick@kirkkopalvelut.fi, p. 040 8091 684
Tuomo Laihiala, hyvinvointitutkija, ”Koronakriisin vaikutukset ruoka-apuun” -tutkimus: tuomo.k.laihiala@hel.fi

Vapaasti käytössä olevia kuvituskuvia ruoka-avusta: https://ruoka-apu.fi/medialle/

Tilaisuus on maksuton.

Tilaisuuden järjestävät Osallistava yhteisö 2019-2021, Sininauhaliitto ja Kierto-hanke.