SuomiAreena: A-Klinikkasäätiö, Ehyt ry, Irti Huumeista ry ja Sininauhaliitto ry yhteistyössä esittävät "Huumekysymyksen"

Miten huumausainestrategiaa on kehitettävä?

Nuorista aikuisista joka toinen on joskus kokeillut jotain huumetta. Kannabiksen kokeilu on nelinkertaistunut vuodesta 1992. Jos huumeeton Suomi on mahdoton tavoite, mihin oikein pitää, kannattaa ja voi pyrkiä? Miten vanha huumestrategiamme olisi päivitettävä ja miten ylireagoinnista päästäisiin kiihkottomuuteen?

Aika: 16.7. klo 10-11
Paikka: Porin kaupungintalon pihalava

Esitämme “Huumekysymyksen”!

Keskustelemme siitä, miten huumausainestrategiaa on kehitettävä ja uudistettava. Kysymme myös, miten palvelujärjestelmiä ja viranomaistoimijoita on ohjeistettava.

• Paljonko maksaa ”hoitamaton” huumeidenkäyttö ja ”hoidettu” huumeidenkäyttö?
  • Pitääkö huumeiden käytöstä rangaista?  Mikä on meidän ”oikeutemme” puuttua toisten käyttäytymiseen? Onko käytön rangaistavuudelle vaihtoehtoja? Onko rangaistuksista hyötyä?
  • Miten kohtaamme huumeidenkäyttäjän? Mikä on huumeidenkäyttäjien läheisten asema? Kukaan meistä ei enää voi sanoa: – Ei koske minua.
  • Millaista huumepolitiikkaa tarvitaan? Voiko huumausaineiden käyttöä vähentää?

Keskustelemassa Olavi Kaukonen (A-Klinikkasäätiö), Juha Mikkonen (EHYT ry), Pirjetta Salomäki (Helsingin Diakonissalaitos), Mirka Vainikka (Irti Huumeista ry) ja haastattelijana monimediatoimittaja Heljä Salonen.