vanhempi ja pari nuorta aidalla

Julkaisutilaisuus: Itseapuopas huumeita käyttävän nuoren läheisille (verkossa)

Suositun oppaan painoversio ilmestyy! Itseapuopas tarjoaa apua nuoren huumeiden käytöstä huolestuneille läheisille.

Sininauhaliiton ja Irti Huumeista ry:n Palasista eteenpäin –hankkeen Itseapuopas auttaa läheisiä tilanteessa, jossa nuori on alkanut käyttää huumeita. Aiemmin verkossa julkaistu opas ilmestyy nyt uudistettuna, painettuna versiona.

Aika: Pe 3.9. klo 10-10.45
Paikka: Zoom-alusta
Ilmoittautuminen: tämän linkin kautta 2.9. mennessä

Oppaassa on tiedon lisäksi erilaisia tehtäviä, joiden avulla läheinen voi tarkastella erilaisia selviytymiskeinoja ja kiinnittää huomiota omaan jaksamiseensa. Samalla kasvaa ymmärrys päihteiden käytön vaikutuksista. Läheinen voi olla kuka tahansa, johon nuoren päihteiden käyttö vaikuttaa ja oppaasta voi olla hyötyä kaikille niille, joilla on joku päihteitä haitallisesti käyttävä läheinen.

Läheiset jäävät usein ilman tukea, kun nuori alkaa kokeilla tai käyttää huumeita. Erityisesti nuorten vanhemmat ovat tuoneet tämän esille Sininauhaliiton ja Irti Huumeista ry:n vetämissä vertaisryhmissä. Palasista eteenpäin -hankkeen alussa tehdyssä kyselyssä osa läheisistä kertoi, ettei kukaan ollut useankaan vuoden aikana kysynyt heiltä, mitä heille kuuluu ja kuinka he itse voivat. Läheisten hyvinvointia on siis tuettava enemmän. Itseapuopas on yksi lisätuen muoto.

Julkaisutilaisuudessa puhuvat oppaan tekijät, Palasista eteenpäin -hankkeen työntekijät Sanna Tanskanen ja Outi Partti sekä Sininauhaliiton toiminnanjohtaja Pekka Lund. Tilaisuudessa kuullaan myös kokemusasiantuntijan näkökulma.

Tilaisuudessa esitellään myös Ohjaajan opas, joka on suunnattu Palaset-koulutuksen käyneille.

Tilaisuuteen osallistujille lähetetään opas ja sen PDF-versio julkaistaan 3.9. Sininauhaliiton ja Irti Huumeista ry:n sivuilla.

Lisätietoa oppaasta ja tilauslomake >>