Kaksi ihmistä pitää toisiaan käsistä kiinni.

Jaettu suru - kevyempi kantaa. Sururyhmien ohjaajan oppaan julkaisutilaisuus, Helsinki

Päihdesensitiivisten sururyhmien ohjaajille tarkoitetun oppaan julkaisuseminaari.

Kun läheinen kuolee päihteisiin, omaiset ja ystävät jäävät helposti yksin surunsa kanssa. Jaettu suru – kevyempi kantaa on opas kaikille työssään päihdekuoleman surua kohtaaville. Opas avaa päihdesensitiivistä surua ja antaa käytännön ohjeita päihdesensitiivisen sururyhmän järjestämiseen. Opas sisältää toimintamalleja surun käsittelemiseksi eri ikäisten kanssa ja esimerkkejä muistotilaisuuksista, jotka kunnioittavat sekä edesmennyttä että läheisten surua.

Aika: Pe 24.1.2020 klo 12-15.30
Paikka: Helsingin seurakuntayhtymä, Engel-sali, Kolmas linja 22, 00530 Helsinki
Ilmoittautuminen: 16.1.2020 mennessä osoitteeseen koulutus.helsinki@evl.fi

Ohjelma:

12.00 Avaussanat, puheenjohtaja Pekka Lund, toiminnanjohtaja, Sininauhaliitto

12.10 Kokemuspuheenvuoro, Minna Salonen

12.40 Oppaan tekijöiden esittely ja haastattelu

13.00 Kommenttipuheenvuoro, Virpi Sipola, asiantuntija, diakonia ja sielunhoito, Kirkkohallitus

13.15 Alustukset:
1) Hengelliset ja eksistentiaaliset kysymykset päihdesurussa, Jenni Tuulensuu, hengellisen työn kehittäjä, Sininauhaliitto
2) Miten rakennan sensitiivistä tilaa, Markus Kopperoinen, pastori, Malmin seurakunta ja Virpi Liirus-Mäkelä, diakoniatyöntekijä, Helsingin seurakuntayhtymän erityisdiakonia
3) Istuuko Surulintu olkapäälläsi, Minna Turunen, diakonissa, Liperin seurakunta ja Eeva Nurminen, diakoni, päihde- ja kriminaalityö, Vantaan seurakunnat