Jäsenyhteisöpäivät ja liiton kokous, Lahti, 18.-19.4.

Sininauhaliiton ja sen jäsenyhteisöjen suurin yhteinen vuosittainen tapahtuma.

Jäsenyhteisöpäivät ja liiton kokous pidetään tänä vuonna Siikaniemen kurssikeskuksessa Hollolassa, Lahden vieressä.  Päivät ovat vuoden merkittävin liiton ja sen jäsenyhteisöjen yhteinen tapahtuma.

Aika: 18.-19.4.2018
PaikkaSiikaniemen kurssikeskus, Siikaniementie 210, 16730 Kutajärvi (Lahden lähellä Hollolassa)
Sitova ilmoittautuminentämän linkin kautta 3.4. mennessä.

Jäsenyhteisöpäiville kokoontuvat Sininauhaliiton ja jäsenyhteisöjen edustajat eri puolilta Suomea. Tervetuloa mukaan keväiseen tapahtumaan ja kauniiseen ympäristöön!

Hinnat

• kahden päivän osallistuminen + yöpyminen 80 €
  • kahden päivän osallistuminen ilman yöpymistä 50 €
  • yhden päivän osallistuminen 25 €

Tulostettava ohjelma >>

Seremoniamestarina kehittämis- ja tutkimuspäällikkö Pekka Lund, Sininauhaliitto

Keskiviikko 18.4.2018

klo 9-10
Saapuminen ja aamiainen

klo 10-11
Tervetuloa ja tutustuminen: toiminnanjohtaja Teemu Tiensuu, Sininauhaliitto ja Tobias Zilliacus + Teijo Eloranta, improvisaatioteatteri Stella Polaris

klo 11-12
Torilla tavataan: Sininauhaliiton toimintamuodot ja hankkeet esittäytyvät, projektipäällikkö Sirpa Pöllönen, Sininauhaliitto

klo 12-13
Lounas

klo 13
Ajankohtaiset lakiasiat, lakimies Patrik Metsätähti, Sininauhaliitto

Klo 13.45
Mitä päihde- ja mielenterveysjärjestöjen tutkimusohjelma MIPA kertoo Sininauhaliiton jäsenyhteisöistä?, tutkija Sari Jurvansuu, Sininauhaliitto

klo 14.30-15
Päiväkahvi

klo 15-17
Työpajat

1. ”Mä en oo koskaan puhunut tästä kenellekään”. Häpeä päihde-erityisissä suru- ja erokokemuksissa.

Työpajassa pohditaan kokemustarinoiden kautta lähisuhdemenetyksiin kätkeytyvää häpeää.  Mitä tarinat herättävät meissä? Miten voisimme tunnistaa menetyskokemuksista nousevia syviä tarpeita ja vastata niihin työssämme? Tervetuloa jakamaan ajatuksia sekä ideoimaan uutta arjen työhön.

Kehittäjät Katariina Hänninen, Irene Komu ja Jenni Tuulensuu, Sininauhaliitto

2. Toiminnan tavoitteellisuus ja tuloksellisuuden osoittaminen

Työpajaan kutsutaan mukaan kaikki osallistujat, jotka saavat järjestölleen STEA-avustusta. Työskentelyssä saat eväitä toiminnan tavoitteellisuuden vahvistamiseen ja tuloksellisuuden osoittamiseen.

Seurantavastaava Jussi Heinonen, STEA ja arviointipäällikkö Nina K. Hietakangas, Sininauhaliitto.

3. Osallisuuden ääressä

Työpajassa pureudutaan osallisuuteen, osallistaviin työmenetelmiin ja osallisuuden tunnistamiseen yhdessä tekemällä ja yhdessä pohtimalla. Toiminnallisen työpajan tavoitteena on innostua ja päästä itsekin osallistumaan.

Teija Nuutinen ja Ruokajonosta osallisuuteen -hankkeen työntekijät, Sininauhaliitto

4. Miten saan aluevaikuttajat kiinnostumaan järjestöstäni?

Työpajan sisältö: 1) Viestinnän keinoja ja kanavia, 2) Alueellisten kontaktien hyötykäyttö, 3) Itsensä voittaminen ja toisten valloittaminen.

Viestintäpäällikkö Anna-Liisa Karhula ja viestintäsuunnittelija Satu Mustonen, Sininauhaliitto.

5. Digitalisaatio – uhkasta mahdollisuus!

Työpajassa käydään läpi keinoja, joilla järjestöt voivat vaikuttaa digitalisaation kynnysten poistamiseen. Työpajan pohjana on lähiajan käytännön kokemukset sote-yhdistysten ja nuorisoalan toimijoiden yhteistyöstä ja se liittyy Järjestöt mukana muutoksessa -hankkeeseen. Tule, vaikuta ja rohkaistu!

Kehitysjohtaja Ari Inkinen, Suomen NMKY:n liitto ja järjestösuunnittelija Anne Hyyrynen, Sininauhaliitto

klo 17-18

4. Ruokataitoa
  5. Kotona kehossa

klo 11.30
Huumori ja muiden seura edistävät päiväkeskuksissa kävijöiden hyvinvointia, erityisasiantuntija Jukka Valkonen, Suomen  Mielenterveysseura

Klo 12.00
Lounas

klo 13
Liiton kokous

Kokouskahvi

Jäsenyhteisöille lähetetään erikseen kutsu ja osallistumisohjeet liiton kokoukseen, joka on jäsenyhteisöpäivien lopuksi torstaina 19.4.2018 klo 13. Kokous on avoin kaikille.

Tiedustelut asta.juntunen@sininauha.fi tai pekka.lund@sininauha.fi

Ps. Kuvassa toissavuoden jäsenyhteisöpäivien improvisaatioharjoituksia Stella Polariksen kanssa. Tule mukaan, niin näet mitä tänä vuonna keksimme!