Alumiinitikkaiden yläpää nojaa seinään, jonka yläpuolella on ikkuna.

Kohti vaikuttavuutta – Vaikutusketjutyöpaja I: Tarve, tavoite, kohderyhmä?

Opit vaikutusketjun peruskäsitteet. Saat konkreettista apua oman järjestösi vaikutusketjun rakentamiseen.

Aika: Maanantai 19.4.2021, klo 13–16
: Teams-alusta
Hinta: Sininauhaliiton tarjoama maksuton jäsenpalvelu.
Toteutus: Koulutus toteutetaan neljänä erillisenä työpajana (I–IV). Voit osallistua yhteen tai useampaan työpajaan oman tarpeesi ja kiinnostuksesi mukaan.
Ilmoittautuminen
: Ma 12.4.21 mennessä tämän linkin kautta. (Ilmoittautuminen kaikkiin neljään työpajaan tämän saman linkin kautta.) Ilmoittautuminen on sitova!
Kohderyhmä: Jäsenyhteisöjen johtohenkilöille, kuten toiminnan-, toimitus- ja puheenjohtajille. Koulutus toteutetaan, mikäli osallistujia on vähintään 9 henkilöä/työpaja.

Työpaja I: Miten määrittelen tarpeen, tavoitteen ja kohderyhmän?

Tarve: Toiminnan tai palvelun tulisi pohjautua tunnistetulle tarpeelle. Toisin sanoen: Miksi toimintaa tehdään?

Tavoite: Tarpeen pohjalta muodostetaan konkreettinen ja realistinen tavoite, joka kertoo, millainen muutos halutaan saada aikaan tarvekentässä.  Tavoite vastaa kysymykseen: Millaista muutosta tavoittelemme?

Kohderyhmä: Kohderyhmänä voivat olla asiakkaat, päättäjät, yhteistyökumppanit. Keihin toiminta kohdistuu? Keneen pyritään vaikuttamaan? On tärkeää rajata tarvekentästä ne tahot ja ryhmät, joille toiminta suunnataan. Tämä selkeyttää ja rajaa toimintaa ja auttaa tuottamaan kohdennetumpaa palvelua ja vaikuttamistyötä.

Työpajan tavoite: Osallistuja osaa rakentaa vaikutusketjun ensimmäiset askeleet.

Seuraavat työpajat

Kouluttaja

Nina K. Hietakangas on Sininauhaliiton arviointipäällikkö. Nina on kauppatieteiden maisteri ja sosiaalipsykologi (VTM). Hän on työskennellyt Sininauhaliitossa vuodesta 2004 lähtien arvioinnin ja strategiatyöskentelyn parissa.

Anne Hyyrynen
suunnittelija, jäsenpalvelut