Luonto puhuu luojastaan

Kulttuurikeskus Sofian ja Sininauhaliiton seminaari luontoyhteydestä hengellisyyden vahvistajana.

Kulttuurikeskus Sofian ja Sininauhaliiton yhteisessä seminaarissa valotetaan sitä, miten luontoyhteys voi toimia hengellisyyden vahvistajana. Puhujina mm. Enonkosken luostariyhteisön retriittipappi, tutkija Pauliina Kainulainen ja eläkkeellä oleva Helsingin ortodoksisen hiippakunnan metropoliitta Isä Ambrosius.

Aika: 24.11.18 klo 10-14.30
Paikka: Kulttuurikeskus Sofia, Kallvikinniementie 35, 00980 Helsinki
Ilmoittautuminen: tämän linkin kautta 22.11.18 mennessä

Niin tutkimuksissa kuin arkisissa kokemuksissakin on todettu ja havaittu, että luontoympäristöt vahvistavat ihmisen kokonaisvaltaista hyvinvointia. Ihmisen hyvinvointi liittyy myös luonnon hyvinvointiin. Ihminen on ruumiillinen, suhteessa oleva ja reagoiva, joka on luotu rakastamaan niin lähimmäisiään kuin myös luontoakin. Parhaimmillaan luonto vahvistaa ihmisen hengellisyyttä, ja antaa kokemuksen intiimiydestä ja osallisuudesta johonkin itseä suurempaan, Jumalaan.

Seminaari on maksuton, lounas omakustanteinen.

Kuulemme alustuksia eri kirkkokuntien edustajilta ja kuulemme käytännön sovelluksista. Jokaisen alustuksen jälkeen on aikaa kysymyksille ja keskustelulle.

OHJELMA

10.00      Seminaarin avaus: Isä Ambrosius

10.15       Isä Oskari Juurikkala: Jumalan kaksi kirjaa

11.00       Pappismunkki Mikael: Luostarin puutarhassa

11.45        Lounas (omakustanteinen)

12.45       Luostari ja retriittipappi Pauliina Kainulainen: Miten mieli kestää ekologisessa kriisissä? – Kristillisen mietiskelevän rukouksen näkökulmia

13.30       Kehittäjä Tuomo Salovuori: Kokemuksia ja esimerkkejä Green Care -toiminnan mahdollisuuksista

14.15        Kahvi

Oskari Juurikkala toimii katolisena pappina Helsingissä ja viimeistelee teologian väitöskirjaansa. Väitöskirja käsittelee kirkkoisien käsitystä luonnosta Jumalan toisena kirjana. Oskari on aiemmin toiminut yhteiskuntatieteiden tutkijana ja hän on oikeustaloustieteen dosentti Helsingin yliopistossa.

Pappismunkki Mikael on Heinävedellä toimivan Valamon luostarin veljestön jäsen ja luostarin varajohtaja ja taloudenhoitaja. Pappismunkki Mikaelin (TM, KTM, FM) erityisenä kiinnostuksen kohteenaan on liturgiikka ja rukous- ja kilvoituselämä. Valamon luostarissa harjoitetaan perinteiseen luostareiden tapaan myös puutarhanhoitoa ja viljelyä, johon myös Pappismunkki Mikael osallistuu erityisesti yrttien viljelyn osalta.

Pauliina Kainulainen on teologian tohtori, joka on väitellyt kristillisestä ekoteologiasta ja kirjoittanut aiheesta tietokirjoja (mm. Metsän teologia, 2013). Hän toimii tällä hetkellä Enonkosken luterilaisen luostariyhteisön pappina ja pohdiskelee edelleen luonnon ja hiljaisen rukouksen merkitystä tässä ajassa.

Tuomo Salovuori on toiminut pitkään Sininauhaliiton Vihreässä veräjässä  kuntouttavan Green Care -toiminnan kehittäjänä. Erityisryhmien luontotoimintaan on kehitetty monia käytännön sovelluksia, joita voi hyödyntää myös kirkon työssä. Tuomo on mukana myös kansainvälisessä Quiet Garden -retriittipuutarhaverkostossa ja Green Care Finlandin luottamustehtävissä ja hän on kirjoittanut näistä aiheista kaksi kirjaa: Vihreyden keskellä (2009), Kirjapaja ja Luonto kuntoutumisen tukena (2014), Mediapinta Oy.