HUOM! TAPAHTUMA PERUTTU// Naisten päihde- ja vankilatyön verkostopäivät, Jyväskylä

Naiserityisen ja sukupuolisensitiivisen päihde- ja kriminaalityön päivien teemana on vaietut tunteet.
Koronavirustilanteen ja hallituksen antamien suositusten myötä olemme päätyneet perumaan Naisten päihde- ja vankilatyön verkostopäivät 18.-19.3.2020.
****

Päihdehaittoja kokevien naisten kanssa työskenneltäessä on huomioitava sukupuolen vaikutus tarpeisiin, joita heidän toipumiseensa liittyy.

Asenteet päihteitä käyttäviä naisia kohtaan ovat usein ankaria ja naiset kokevat paljon häpeää ja syyllisyyttä päihteidenkäytöstään ja sen seurauksista. Muun muassa tämän vuoksi tarvitaan naiserityistä päihdetyötä. Jyväskylän koulutuksessa puhutaan naisten vaietuista tunteista sekä vankilassa rangaistustaan kärsivien naisten elämäntilanteesta.

Aika: 18.19.3.2020
Paikka: Jyväskylän Kristillinen opisto, Sulkulantie 28, 40520 Jyväskylä
Ilmoittautuminen: 10.3. mennessä sähköisellä lomakkeella (Ilmoita ilmoittautumislomakkeessa myös lounastatko opistolla (omakustanteinen), onko sinulla mahdollisia ruokarajoitteita sekä kanava, johon osallistut.)
Lisätietoja: Läheistyön kehittäjä Tarja Hiltunen, tarja.hiltunen@sininauha.fi

Ohjelma: Katso koko ohjelma alta tai tulosta se oheisen linkin kautta itsellesi Naisten päihde- ja vankilatyönpäivät_Ohjelma_260220

Majoitus: Osallistujien on mahdollista varata yöpyminen opistolla. Yhteistiedot majoitusvarauksiin sähköpostiin osoitteeseen kokouspalvelut@jko.fi, otsikoksi Sininauhaliitto, majoitusvaraus 18.-19.3. ja viestiin huonetoive (1hh/2hh) ja majoittujan/majoittujien nimet. Lisätietoa majoituksesta löydät tästä linkistä

Keskiviikko 18.3.

Päivän emäntänä johtaja Mari Tuomainen, Kirkkopalvelut, Riippuvuustyön kehittämisyksikkö

Klo 8.30 Ilmoittautuminen ja kahvi
klo 9.00 Tervetulosanat

klo 9.10 Päivien avaus, kaupunginvaltuutettu, sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsen, Marika Visakorpi, Jyväskylä
klo 9.30 Naiserityistä päihdehoitoa päihdehoitolaitoksen naistenyhteisössä (otsikko täsmentyy myöhemmin) YTT Teija Karttunen
klo 10.30 Tauko
klo 10.45 Naiseutta vahvistava työote päihdetyössä, Yhdessä KokoNAINEN- hankkeesta, koordinaattori Maiju Lehtonen
klo 11.30 Kokemuspuheenvuoro
klo 12.00 Lounas (omakustanteinen)

klo 13.00 Työpajat

1. Vankilaretriitti – Mikä sinulle on pyhää? psykoterapeutti, pastori Eva Kanerva
2. Tunnetyöskentely ammattilaisohjatussa KokoNaiset vertaisryhmässä. Aluetyöntekijä Tiina Talvensaari KokoNAINEN -hankkeesta ja seurakuntadiakoni Hanna Kytölä
3. Perheklubit päihteitä käyttävien ja heidän läheistensä huolten lieventäjinä. Perheklubi-istunto
livenä. Diakoniatyöntekijä Mira-Maarit Väisänen ja läheistyön kehittäjä Tarja Hiltunen, Sininauhaliitto
4. Ihmiskauppa Suomessa ja maailmalla. VALO – Ei orjuudelle Jyväskylä ry. Sara Veistola ja Henna Kangosjärvi

Klo 14.15 Kahvi

klo 14.45 Naisen kokonaisvaltainen toipuminen, uusitun Minä kasvan kirjan kirjoittajat, Virpi Kujala ja Tarja Hiltunen, Sininauhaliitto
klo 15.30 – 16 Loppukeskustelu, Mari Tuomainen

Torstai 19.3.

Päivän emäntänä järjestöpäällikkö Asta Juntunen, Sininauhaliitto

Klo 8.30 Ilmoittautuminen
klo 9.00 Aloitus, tanssiesitys, Jyväskylän Kristillinen tanssikoulu. Yksinäisen keijun tarina.
klo 9.20 Naiserityinen työote vankien kanssa työskentelyssä, johtaja Kaisa Tammi-Moilanen, Vanajan vankila.
klo 10.15 Tauko
klo 10.30 Väkivalta rikostaustaisten naisten kertomuksissa – naisten kokeman ja tekemän väkivallan ulottuvuudet. Tutkijatohtori Ulla Salovaara, Jyväskylän yliopisto
klo 11.30 Kokemuspuheenvuoro
klo 12.00 Lounas (omakustanteinen)

klo 13.00 Työpajat
1. Naisten asunnottomuus ammattilaisten ja kokemusasiantuntijan silmin. Projektityöntekijät Sari Rantaniemi ja Jennica Lyytikäinen, NEA-hanke.
2. Ammattilaisen ja kokemusasiantuntijoiden yhteistyö suunnittelusta toteutukseen. Vapaaehtois- ja vertaistoiminnan kehittäjä Virpi Kujala ja koulutettu kokemusasiantuntija Nelly Parviainen
3. Vaasan vankilan naisvankiosasto – uusia käytänteitä luomassa. Ohjaaja Anniina Liikala ja erityisohjaaja Sanna Uusitalo
4. Raskaana olevien päihteitä käyttävien naisten ja synnyttäneiden äitien tukeminen, päihdesosiaalityöntekijä, työnohjaaja Äitinä yhdessä – toiminnasta vastaava Anne Pitkänen, SOVATEK

klo 14.15 Kahvi
14.45-15.15 Yhteenveto päivistä, aluetyöntekijä Laura Pöyhönen, Yhdessä KokoNAINEN- hanke.

Loppusanat, Asta Juntunen

Verkostopäivät toteuttavat yhteistyössä Yhdessä KokoNAINEN –hanke, Jyväskylän ev.lut. seurakunta sekä Sininauhaliitto.

Organisaatioiden logot

Päivät järjestävät yhteistyössä Sininauhaliitto, Jyväskylän ev.lut. seurakunta ja Kirkkopalveluiden Riippuvuusyksikön vuonna 2018 käynnistynyt Yhdessä kokoNAINEN -hanke (2018 – 2020), joka kehittää naiserityistä työtä ja tarjoaa tukea ja apua arjen hallintaan päihteitä käyttäville ja päihteiden käytöstä toipuville naisille.