Palasista eteenpäin -hankkeen työntekijät seisovat portaikossa, vieressä kyltti, jossa lukee hankkeen nimi. Aurinko paistaa takaapäpin heidän hiuksiinsa.

Palaset-malli – Tukea huumeita käyttävien nuorten läheisten auttamiseen

Kohtaatko työssäsi huumeita käyttävien nuorten läheisiä? Tarjoamme valmiin Palaset-mallit läheisten kohtaamiseen. Kerromme lisää ilmaisissa webinaareissamme 7.4. ja 21.4.

Nuoren huumeidenkäyttö vaikuttaa aina läheiseen. Vaikean tilanteen myötä läheisen riski sairastua esimerkiksi masennukseen, ahdistukseen ja muihin henkisiin sekä fyysisiin sairauksiin kasvaa. Päihdehoito on usein yksilökeskeistä, eivätkä läheiset aina ymmärrä, että heilläkin on oikeus saada apua.

Sininauhaliiton ja Irti Huumeista ry:n yhteisessä hankkeessa kehitetty Palaset-malli tarjoaa huumeidenkäyttäjiä työssään kohtaaville ammattilaisille valmiin rungon läheisten kanssa työskentelyyn. Malli on ollut käytössä asiakkaiden kanssa, ja siitä on saatu hyviä kokemuksia. Lisäksi sitä on hiottu yhdessä ammattilaisista koostuneen kehittäjäryhmän kanssa.

Esittelemme Palaset-mallia kahdessa ilmaisessa webinaarissa.
Aika: 7.4. klo 14-15 ja 21.4. klo 10-11
Ilmoittautuminen: https://link.webropolsurveys.com/Participation/Public/0362e37c-3396-4680-bd21-963571b6a86c?displayId=Fin2218289

”Palasista eteenpäin -koulutuksesta sain selkeän materiaalin ja tietokokonaisuuden, jonka avulla minun on mahdollista työskennellä päihteitä käyttävän nuoren vanhempien kanssa heitä tukien. Strukturoidut tapaamisten aiheet ja materiaalit helpottavat työntekijää oman työn suunnittelussa.”
– Palasista-mallin koulutuksen osallistuja

Webinaareissa kerromme tarkemmin Palaset-mallin sisällöstä sekä mallin hyödyntämisestä käytännön työssä. Koulutamme ammattilaisia mallin käyttöön syksyllä 2021.

Mallin taustalla vaikuttaa kansainvälisesti tutkittu ja testattu Addiction and the Family International Network -verkoston 5-Step-menetelmä, johon voit tutustua täällä.

Palaset-työskentelyn runkona on kuusiosainen malli. Mallin teemat ovat:
1) Kartoitus ja kuuntelu
2) Kriisi ja tunteet
3) Tiedon tarjoaminen
4) Selviytymiskeinot
5) Sosiaalinen tuki ja voimavarat
6) Jatkotuki

Kysy lisää:
Sanna Tanskanen, sanna.tanskanen@sininauha.fi
Outi Partti, outi.partti@irtihuumeista.fi

Lue lisää Palaset-mallista ja Palasista eteenpäin -hankkeesta täältä: www.palasistaeteenpain.fi